Hovslagare och tandkoll

Idag har det varit en jobbig dag. I alla fall för lilla Eivor.
Morgonen började med att Anna och jag stämt träff vid hagen kl 8.00. Alla hästarna skulle köras hem från betet för verkning: Cloé, Eivor, Tyra, Conny, Rutger, Andorra och Margit.
Eivor tyckte väl inte riktigt att det behövdes någon verkning, hon visade väldigt bestämda åsikter. Det var tur att jag hade Anna till hållhjälp i stallet. Hon körde en brottningsmatch värdig en OS-mästare. Anna vann, förstås!
Det blev lite tid till extra pyssel med hästarna under tiden också. Cloé blev av sin långa man och Conny fick njuta av lite extra borstning. Han tycker det är så mysigt.
 
            
Cloe (här ännu ofriserad) får hovarna verkade medan Eivor tittar på. Oj, vad de blev skräpiga när de rullade sig blöta i boxen! Rutger fick förstås också en omgång av raspen.
 
På eftermiddagen drog jag med mig Cloé och Eivor till PH-vet för att kolla tänderna på Cloé. Hon har haft lite svårt att hålla hullet det senaste halvåret.Det var inget större fel på tänderna, så det är bara att fortsätta mata på med kraftfoder. Självklart är det så att det tar på att vara dräktig och att ge di. Cloé är ju inte heller någon ungdom längre och kräver säkert mer mat som underhåll.
Lilla Eivor var så duktig, hon gick rätt in i trailern utan minsta tvekan, både vid dit- och hemfärden. Hon gick också snällt och fint i grimskaftet på plats. Fick omdömet "Åh, en sån där väluppfostrad en!" av veterinären.
Jag kan nog gissa att hon sover gott i kväll efter en sådan fullspäckad dag.
 
Tack Fia som följde med!
 
På kvällen hann jag även med att ha en lektion och ta ett ridpass på banan med Putte som jag har turen att få låna lite emellanåt.
 
I morgon bär det av till Sala för provridningar. Håll tummarna för oss!
 
Kvällen avslutades på bästa sätt när det visade sig att Kenneth spelat in dagens OS-dressyr åt mig. <3
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE