Snabbt hingstbyte!

Upp i ottan för att lasta Cloé och Eivor och åka till seminstationen i Nässom. Mia var snäll och följde med trots att vi fick åka strax efter kl 6.
 
Upptäckte i hagen att Rutger, tvååringen står och diar mamma Cloé. Rackarns buse som tar sig en slurk i mjölkbaren... Inte bra med tanke på att jag jobbar hårt för att få upp hullet på Cloé. Har inte sett det innan, men blir faktiskt lite bekymrad och undrar om jag måste sära på dem?
 
Eivor ville inte riktigt gå på trailern, så jag hade ett styvt jobb att baxa in henne. Snscka om envis fölunge att ordagrant "sätta sig på bakhasorna" Bakbenen var ett tag längre fram än frambenen. Väl framme i Nässom visade det sig att det förstås var läge att seminera Cloé. Det bestämdes att Gränsbo skulle skicka sperman med Jetpak och jag skulle hämta upp det på Midlanda. Härligt! Problemet löst! 
 
Trodde vi ja... Strax efter 9 får jag ett samtal där man meddelar att paketet bara tar sig till Arlanda, därifrån finns ingen anknytning. Älskar Norrland... igen ;( Det kändes lite långt att åka till Arlanda t.o.r, men jag konstaterade att i värsta fall så är det bara att göra det. Som sista utväg kontaktade veterinären Askö stuteri i Västerås, därifrån har det tydligen gått att lösa tidigare med hopphingstarna. Och ja, trots att deadline för beställning hos hingstarna passerat för dagen så kunde de lösa det. Nu blev det ett snabbt hingstbyte och så kommer skicket med tidningsbudet tidigt i morgon bitti. Det blir alltså inte Zuidenwind i år, utan istället Clever Hill Q. Det blir säkert bra, är ju en riktig snygging! Är evigt tacksam för Askö som fixade det!
 
http://www.askostuteri.com/Clever-Hill.html 
 
       
 
Nu känns det som om dagen varit lång trots att klockan är före 11. Dags att åka och göra lite bokföring.
Ha en härlig fredag!

Kommentarer
Postat av: Annso

Spännande hingst! =)

Ett tips till att förbättra hullet på Cloé är att börja stödfodra Eivor. Då minskar trycket på mammahästen och hon kan behålla lite mer näring själv, speciellt på ston som mjölkar bra.

Jag började ge Rozalie lusern och hippo alfa groov (proteinfoder baserat på grönmjöl. Det finns även speciella fölpellets)när betet började tryta (tort och varmt) och Flamman föll ur lite, det hjälpte väldigt snabbt! Jag hade så smidigt att jag kunde göra en creepfeeding i ligghallen, där det alltid fanns lusernhack till fölet och där jag även gav henne kraften (uppblött) en-två gånger om dagen.
Jag hade också särat på Cloé och Rutger om Cloé själv inte säger ifrån.

Svar: Cloe blir tyvärr så orolig att gå själv. Hon bara vandrar. Hjälper inte med haggranne :-(
ingridnystrom.blogg.se

2012-07-28 @ 10:50:25
URL: http://ansj.blogspot.com
Postat av: Annso

Tillägger: rozalie var ungefär 3 mån när jag började stödfodra henne. Innan dess hade hon smakat av sin mammas mat

2012-07-28 @ 10:51:50
URL: http://ansj.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE