Sadeltankar

Stoppa om sadeln regelbundet?
De flesta rekommenderar detta men jag har tyvärr inga goda erfarenheter. Om sadeln ligger bra och stoppningen är jämn måste mitt råd bli att låta den vara. Inte i något fall har jag lämnat in en sadel (som inte varit felande) för omstoppning och fått ett bra resultat. Och nej, jag har inte lämnat till kreti och pleti, utan utbildade, erfarna sadelmakare på olika orter i Sverige. Sadlarna kommer tillbaka för lösa, för hårda eller så passar de inte längre på hästens rygg. Självklart skall en sadel som inte längre passar justeras, eller så måste man tom kanske byta sadel. Hästens rygg förändras ju med ålder och träning.

När vi ändå pratar sadlar: sadelutprovning och sadelköp kan vara besvärligt. Sadeln skall passa såväl häst som ryttare. Satsa på en bra sadel från början. En begagnad märkessadel i gott skick är ett bättre val än en billig ny.

Här är min rekommendation att ta hjälp av proffs. Tyvärr så säljer många sadelinprovare också sadlar, vilket gör att de verkar angelägna att man kommer därifrån med en sadel. I många fall en passande sadel men i vissa fall tyvärr en som inte ligger optimalt. Ibland har jag blivit verkligt besviken när elever kommit i en nyinköpt sadel. Kanske var det den minst dåliga som fanns hemma för stunden?
Vad man kan göra åt detta är att be att få låna hem de sadlar som sadelinprovaren anser passar och be någon kunnig om en andra åsikt. På de ridskolor jag arbetat på har personalen haft mycket god vana av att se om en sadel ligger bra eller ej och har gärna ställt upp och hjälpt till. Alltså -en andra åsikt av kompetent person så slipper du lägga ut dyra pengar på en sadel som inte passar riktigt bra.
 
Amos supersköna sadel fick åka med i köpet eftersom han inte varit ghelt lätt att hitta sadel till. Hög manke och rundad rygg. Den jag hade på Camelot är fortfarande i förvar hemma i förhoppning om att någon av unghästarna skall kunna ha den.
 
 
Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE