Paketinslagning, rimstuga och tävling

Hade en härlig lördag trots skräpväder. Började med sovmorgon och sedan tog jag och Kenneth en sväng in på stan för lite shopping. Vi köper i princip inga julklappar till de vuxna i våra familjer så julklappshetsen känner jag inte av. Vi  brukar köpa en klapp var som skall passa vem som än får den, och sedan spelar vi om klapparna eller drar lott eller något annat liknande. I år bestämde vi att klappen skulle få kosta 150 kr, det är 50 kr mer än förra året. Jag vet inte om det blev lättare att hitta nåt för det men urvalet blev lite större. Jag försöker köpa något jag själv kan tänka mig att ha. Tyvärr sprack min första plan eftersom jag tittat ut något som sedan var slutsålt när jag kom tillbaka dagen efter, men då fick jag ju roa mig med att fundera ett varv till. Nu ligger i alla fall klappen inslagen och klar och väntar.
 
Vill inte tala om vad det är ifall nån i släkten halkar in på bloggen, men här är rimmet:
 
Dricker ni det svart som tjära,
behöver ni knappast det hära.
Önskas det vitt, sött och gott,
använd det ni här har fått.
 
 
 
Hemma var det viktigt med rim på klapparna. Rimmet skulle läsas högt, alla lyssnade och sedan skulle man gissa vad som var i paketet innan mottagaren fick öppna. Det tog alltså ganska lång tid med utdelningen, vilket jag tycker var roligt. Jag har lite svårt för dagens upplägg. Snabbt ut med alla klappar, riv och slit och öppna, och vips! är allt klart innan nån hann med att se vad det var och vem som fick det...
 
Eftersom jag tycker det är så kul att fixa med paket så är det tur att jag har några goda vänner som jag brukar ge klappar, annars blev det tunt ;)
 
På eftermiddagen fikade vi på stan, det är alltid mysigt.
 
Lördagkvällen satte vi på julmusik, griljerade skinka och gjorde en god moules-gryta.
 

Det blev bara ut en kort sväng till hästarna, men eftersom de vilar så är det ju inte så mycket som måste göras. Jag kan ju ändå tillbringa åtskilliga timmar i stallet om det vill sig och jag inte har något annat planerat.
 
Söndag förmiddag har jag rimmat och slagit in resten av klapparna så nu är allt klart. Lite synd, det är ju så kul.
 
TÄVLING!
Här kommer en kavalkad med klapparnas rim. Ett pris delas ut vinnaren. Glöm inte att gissa på rimmet i början av bloggen.
Vinnaren utses den 12/1.
Ni som får presenter får tyvärr inte vara med i tävlingen ;)
 
2. I ändan av kroppen
- men inte i toppen
 
3. På väg mot eliten,
hinner den här nog bli sliten.
 
4. Du är vacker nog kan man tycka,
men ibland vill du dig ändå smycka.
Nu med dessa är mitt mål,
att förgylla dina hål.
 
5. Denna skall inte sitta kring magen,
placeras med fördel helt nära kragen.
Om halsen häng,
denna mojäng.
 
6.  Den är både snygg,
och värmer din rygg.
 
7. Ej mer i botten av påsen,
den bruna och sörjiga "såsen".
Nu har du ett val,
lägg frukten i detta skal.
 
8. Vännen min här ska du få,
något att svettas i -så kämpa på!
 
9. Dessa, ska du skriva opp
användes vid resultat i topp!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE