Du betalar väl din avgift?

Idag ska jag försöka hålla mig ifrån att lägga ut en massa hjärtan, bilder och annat överallt, med tanke på alla hjärtans dag. Tanken med en kärlekens dag är nog god men det börjar bli lite väl mycket geschäft över det hela tycker jag. Inte handlar det väl om hur många blommor, chokladaskar och gelehjärtan som säljs?
Så varsågoda: här kommer mitt enda hjärta idag
 
<3
 
 
Du betalar väl din datoravgift?
 
 
Har uppmärksammat debatten om TV-avgift för datorn och måste säga att jag tycker det är maktmissbruk att man ska betala för datorn oavsett vad man använder den till.
Undrar hur folk skulle reagera om de fick en räkning med uppmaning att betala för andra tjänster de valt att inte nyttja?
Kan någon annan ge exempel på saker som man måste betala för att man skulle kunna använda dem?
Jag skulle tex kunna åka buss till jobbet i Timrå men gör det inte -bara att betala ändå, eller?
.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/lasarna-rasar-mot-tv-avgift-for-datorn_7849104.svd
 
Men detta är inte något nytt, att behöva betala för datorn. Även om Radiotjänst säger i artikeln att de inte driver fallen med datorerna så gör de faktiskt det sedan lång tid tillbaka.
För flera år sedan när jag jobbade på ridskolan så fick vi besök av en kontrollant. Eftersom vi hade en Tv/video som inte gick att seTv på utan endast använde till att titta på videofilmer på teorilektionerna (det gick inte att få nån mottagning, och vi saknade antenn) tyckte jag att vi inte skulle betala avgift. Då tittade människan in på kontoret och konstaterade att vi hade dator. Bara att betala! Tanken att titta på TV på jobbdatorn på ridskolan hade aldrig ens slagit mig!!! Och att radiotjänst/staten vinner striden om betalningen är ju helt klart eftersom deras beslut tydligen inte går att överklaga.
 
Det är väl lika bra att staten belägger alla individer från typ 2 år och uppåt med någon form av straffavgift för mediaanvändning? Så ser det ju ut idag, tom småbarnen använder tekniken
 
I nästa inlägg blir det mer för er hästälskare. Då kommer jag att behandla träning och vila.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE