Lever på hoppet

Fuskade lite i förmiddags och jobbade med bokföring, trots att det är söndag. Inte för att jag måste utan för att jag blev så sugen. Ja, jag hör att det låter knäppt ! :D men jag hade en liten ny utmaning att ta tag i. Efter lite funderande löste jag i alla fall bekymret åt min kund :-)
 
På eftermiddagen blev det först en fika på Tullporten och sedan en sväng till stallet.
Connys ben såg en aning bättre ut, tack och lov. Nu lever jag på hoppet. Han stödjer bra på benet, men vill ogärna böja knäet. Jag hoppas att det beror på att det är svullet, lite mindre idag än i går. Såret varar, men han har ingen temp. Det tycker jag att han borde ha om skadan gått in i leden... ?? Det är som ett hål, litet som en blyertspenna i omkrets och in i benet. När man böjer benet syntes det lite bättre idag vilken riktning det tar och det ser ut som om det inte går alldeles rakt in utan lite snett utåt. Det verkade överlag som om Conny var gladare och mådde bättre idag. Igår stod han lite för sig själv och när Upan ville ha igång bus så grinade han upp sig och ville inte hänga på. Idag hade han, som han brukar, försökt få igång gamla farbrorn under dagen :-)
 
 
Conny & Cloé
 
Det stora samtalsämnet i Härnösand idag är förstås branden på Mc Donalds. Otäckt och tråkigt för ägare och personal! Tur att ingen människa kom till skada.
 
 http://allehanda.se/start/harnosand/1.5570449-tv-har-brinner-mcdonald-s-ner
 
Nu ska jag titta på ponnyakuten :)
Även om jag tycker att det är intressant och naturligtvis bra för ungarna att få hjälp med sina ponnys har jag två funderingar:
1. Är inte föräldrarna rädda om sina barn?
2. Varför har de inte tagit hjälp för länge sedan? Det är ju grundhantering av häst!
Hoppas att programmet tipsar en och annan om värdet av att kunna hantera sina hästar i vardagen... Det bästa sättet att få ett tappat hästintresse måste ju vara att ha en fullkomligt ohanterbar /oridbar ponny.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja håller med dig om ponnyakuten....Det är Ellens och mitt favvoprogram. Men man blir ju mörkrädd. Undrar om det är fel på mig som väntade tills vi hittade rätt häst och Ellen var stor när vi skaffa häst. Och att jag var med jämt i stallet och propagerade för säkerheten.Något bra har det väl blivit...även om Ellen tyckt att jag tjatat för mkt ibland. Ett bra tips var i somras när vi hade en "handler" istallet, då lärde jag mig med en massa nya saker. Kul med häst men med säker häst....

2013-02-10 @ 20:47:01
Postat av: Lizette

Ja, men visst är det skrämmande att man som totalt okunnig förälder köper en ponny till sitt barn, utan ngn som helst hjälp av ngn!!
Jag har ju fördelen av att vara liten och kunna rida Mirandas ponny ibland, men i det stora hela handlar det ju om (som du skrev)hanteringen från backen och ett tydligt ledarskap. Detta ansvar lägger föräldrarna över helt på barnen! Men många föräldrar kanske tror att det är en fotboll de har att göra med!!!! Gahhh!

2013-02-11 @ 19:34:53
URL: http://lizettepadellaro.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE