Om träning och vila

En av mina elever hade lite funderingar angående träning och vila, så jag tänkte att det kan vara ett bra uppslag för bloggen idag.
 
Genom att rida och träna hästen, dvs utsätta den för en upprepad belastning, uppnår man en träningseffekt. Man måste alltså belasta för att träna. Belastningen som vi utsätter hästen för ger i sin tur upphov till en mikroskada. När en skada uppstått kan den ta två möjliga vägar. Antingen förvärras skadan, vilket leder till en kronisk åkom, eller så anpassar sig kroppen och det leder till en avläkning.

Det är därför oerhört viktigt att hästens kropp får möjlighet till återhämtning och vila. Om hästen inte får vila kommer skadan att förvärras, men om hästen får den återhämtning som behövs kan avläkning ske. Början på träningseffekt och skada är alltså likadan, men utgången skiljer sig åt. En duktig ryttare känner igen om en skada är på gång och kan anpassa belastningen efter detta.

Moderna hästar är avlade för prestation, de uppvisar allt bättre egenskaper och är mer lätttränade och lättlärda än förr. De har mer elastiska gångarter, större hoppförmåga och en allt  mer utvecklad samarbetsvilja. Positiva egenskaper som ibland gör att det ställer höga krav på att den som skall träna hästen har kunskap att lägga träningen på en lagom nivå.  

Som ryttare och hästägare har man ett stort ansvar. Det är ditt ansvar att skaffa dig tillräckligt god kunskap om hästen som varelse och dess förutsättningar. Det är inte bara träningen som spelar in utan även många andra faktorer. Exteriör, uppfödning, utevistelse, foder och yttre faktorer som tex underlaget har stor betydelse. Djupt underlag innebär till exempel en ökad risk för senskador. Ett djupt underlag medför också en muskeltrött häst vilket i sin tur innebär att belastningen blir högre. En trött muskel kan inte stå emot belastning på samma sätt som en fräsch muskel. Att rida i en hög hastighet innebär ur skadesynpunkt också en större risk än en lägre hastighet. Det är den som har bäst koll på helheten som i slutänden blir en vinnare.

Vila behöver inte per automatik innebära att hästen står i hagen eller i  stallet. Idag rör sig nog de flesta av våra hobbyhästar snarare för lite än för mycket. Hästen jobbar max en timme per dag och då tämligen intensivt. Detta är väl oftast en logisk följd av att det helt praktiskt är så att man måste få ihop livet med familj, arbete och fritid. Jag tror många hästar skulle må bättre av att gå mer, men kanske inte hårdare. I perioder har jag haft medryttare som velat promenera ut mina hästar. Det spelar då ingen roll om hästen går ett träningspass med mig på förmiddagen och en skogspromenad på kvällen.Mer lågintensiv träning på olika underlag och med mycket variation i träningspassen tror jag skulle vara det bästa. Jag känner ännu ingen som skrittat sin häst halt.

Målen är för många ryttare och hästägare att de unga hästarna ska kunna visas på treårstest och kvalitetstävlan. Detta gör att man behöver starta i tid med det grundläggande arbetet så att inlärningen och uppbyggnaden kan få ta den tid som behövs. Önskan om att visa en unghäst får aldrig göra att man forcerar träningen. Är hästen inte redo att visas så är den inte. I längden tjänar man då på att avstå. Vi vill ju ha hästar som får ett så långt och friskt liv som möjligt, då kan ju också deras tävlingskarriär bli lång och vi får glädje av dem upp i hög ålder.

Unghästarna tränas inte varje dag, utan har dagar när de bara går ute. Mina unghästar går på utedrift i flock, vilket jag tycker fungerar mycket bra. Unghästar anser jag behöver få en längre sammanhängande period av vila under sommarbetet och en mitt i vintern, både för att vila kroppen och knoppen. 

Äldre hästar tror jag mår bäst om de rids eller får någon annan form av motion i princip varje dag och som vila har kortare perioder av lättare motion. Här får man känna av lite hur de jobbat och när det kan vara dags, men 6-8 veckor mellan varje viloperiod tycker jag kan vara lämpligt. Under sommaren rider jag gärna (det är ju den bästa tiden) men ofta blir det någon vecka jag själv har semester och hästen får vila. Mina äldre hästar går ute dygnet runt på sommaren, även under tävlingsperioder, och tas in för ridning, skötsel och tillskottsfodring.

 Här är några fina hästar i min närhet som gett sina ryttare glädje i många år:

Min egen Cloé f-90 e: Uttini u:Chanel e:Um Said, tävlade till 18 år sedan i avelsboxen.
Radon f-91 e: Brisad u: Nuage e: Utrillo gick Int 1 som 20-åring med Maria Wiklund i sadeln
Upan L 1991 e: Upan la Jarthe  u: Doreen e: Damokles är still going strong och kommer att göra sin sista tävlingssäsong 2013 tillsammans med Sofia Westin
 
Amo Mak f-95 e: Amoroso u: Farina e: Furioso II, är inte heller purung längre men utvecklas fortfarande och går hela tiden bara bättre och bättre, nu hos sin nya ryttarinna.

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Fia

Vad fina dom är våra pärlor! :) riktigt bra skrivet om vila och återhämtningsperioder också :)

Svar: Ja, fina är de. Tack! :)
ingridnystrom.blogg.se

2013-02-17 @ 16:27:10
URL: http://sofiawestin.blogg.se
Postat av: Lizette

Kunde inte ha sagt de bättre själv! :) Bra skrivet! Tror att variation i det dagliga arbetet med dressyrhästen (alla hästar) är jätte viktig! Dels att variera underlag, variera arbetet av olika muskler och att de får variation för huvudet.

Svar: Tack! Jätteroligt att du läser! :)
ingridnystrom.blogg.se

2013-02-17 @ 18:06:02
URL: http://lizettepadellaro.blogg.se
Postat av: Moa

Kloka tankar som vanligt. Inte minst det där med att ta eget ansvar för sin unga ambitiösa häst. Det är så himla lätt att bara fortsätta när hästen nästan slår knut på sig för att utföra det du ber den om. Det är då man måste vara mogen och lägga in skrittdagarna/viloperioderna.

Svar: Tack :)
ingridnystrom.blogg.se

2013-02-20 @ 20:24:03
URL: http://www.moabelin.n.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE