Om träning

Alla har perioder när träning och tävling går bättre eller sämre. Variationer hör till. I synnerherhet brukar det tillfälligt kunna gå lite sämre om man ändrar något eller är i en fas när ekipaget börjat med nya rörelser eller högre krav. Då gäller det att ha en bra tränare och behålla dialogen med denna så man vet vad man gör och vart man är på väg.
 
Se på den långsiktiga utvecklingen. Hur har resultaten blivit över en längre tid? Är det en tillfällig svacka eller en trend? Här vet jag att jag lurat mig själv mer än en gång när jag haft tävlingsår som inte känts så bra. När jag gått in och tittat på resultaten över säsongen har de varit bättre än tidigare i genomsnitt, och mycket bättre än jag haft känslan av. Det är bara jag som fokuserat på och kommit ihåg misslyckandena!
 
Är det en trend? Se över om du förändrat något sedan det fungerade sist (träningsupplägg, tränare, foder, utevistelse, din egen träning, mat etc) och ompröva ifall du skall hålla fast vid den inslagna linjen. Gör en veterinärkontroll av din häst, så att du är säker på att problemen inte är fysiska.
 
Tycker du att det aldrig fungerat på tävling fast det går bra på träning? Hur ofta tävlar du? Sannolikheten är  -i alla fall för oss i norrland- att du behöver ut och starta oftare, så att det blir mer vardag. Så länge man bara gör några starter per år blir det så mycket nerver med i spelet att det är svårt att prestera.
 
 
Cloé f-90 e: Uttini- u: Chanel e:Um Said
 
En del ryttare byter tränare hela tiden. Jag tror inte det är lösningen. Framgång kräver hårt arbete (oavsett nivå eller om du har en medelmåttig eller en kanonhäst ) och tar tid.
Ingen tränare har något magiskt trollspö, däremot är det viktigt att ha en tränare som man passar med. Jag har själv provat att rida för flera och även om varje tränare har varit trevlig och duktig så är det inte alla som passat mig och min mentalitet. Jag har också varit med om att en tränare som jag fungerat jättebra ihop med passade sämre när jag bytte häst. Mer troligt på grund av mig och mitt sätt att rida än på grund av hästen.
 
Försök få till regelbundenhet i träningen för tränare och jobba själv däremellan. För de flesta ekipage upplever jag att det är bra om det inte går så lång tid mellan träningarna. Ju mer erfarenhet ryttaren har desto lättare att jobba längre tid själv. Många tränar max en helg i månaden, av praktiska skäl, för någon tränare som har långt att resa. Det blir för lång tid mellan gångerna för de flesta. En god idé är att försöka hitta en tränare eller instruktör på hemmaplan att träna för däremellan. Med hemmatränaren är det ofta också lättare att få tid att lägga upp tävlingsterminer och diskutera allt annat som kan tänkas komma upp.
 
Själv försöker jag få till träning med mina tävlingshästar 4 pass/månad. Däremellan hjälper jag och mina mest rutinerade elever varandra. Antingen sitter vi på läktaren och tittar på varandra och kan checka av hur det ser ut mot hur det känns eller så rider vi samtidigt, tar lite längre skrittpauser och passar då på att titta på den andra som rider.
 
För dig som inte har kanonhästen, men ändå vill träna och tävla är mitt råd att jobba på och ha realistiska krav och förväntningar på själva tävlingsresultaten. Det är så enkelt att bli uppgiven och säga att hästen inte räcker till. Man kan komma ganska långt med en "normalhäst". Det som är så bra är att allt du lär dig har du med dig den dagen den bättre hästen kommer in i ditt liv :-)
 
Viktigast av allt: Kom ihåg att ha trevligt med din häst! Det är roligt att rida!
 
Lycka till!
 
 
Amo Mak f-95 e: Amoroso u:Farina e:Furioso II
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Bra inlägg!
Och visst är det roligt att rida. Speciellt när man sitter på en Amo :)

Svar: Tack! Jag håller med, gentlemannen är en feelgood-häst :-)
ingridnystrom.blogg.se

2013-01-29 @ 13:08:26
URL: http://dressyranna.blogg.se
Postat av: Mia

Riktigt bra inlägg, men jag vet en tränare som faktiskt har ett rosa jätte glittrigt trollspö ;)

2013-01-29 @ 13:38:38
URL: http://Mwdressage.se
Postat av: Lizette

Så sant så! Bra skrivet!

Svar: Tack!
ingridnystrom.blogg.se

2013-01-29 @ 14:44:01
URL: http://lizettepadellaro.blogg.se
Postat av: Lollo

Så himla sant! Synd bara att man inte alltid har tillfälle att träna för den man vill, om du förstår vad jag menar...

Svar: Tack! Ibland kan man inte välja fritt, då får man göra det bästa av situationen så länge.
ingridnystrom.blogg.se

2013-01-29 @ 16:26:55
URL: http://ridershealth.blogg.se
Postat av: Åsa S-T

Så sant och tänkvärt!

Svar: Tack!
ingridnystrom.blogg.se

2013-01-29 @ 21:30:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE