Välkommen!

Ojoj, halkade just in på en TV-sändning från Sverigedemokraterna. Ibland undrar jag vem som tappade dem i golvet när de var små? De delar i alla fall inte min syn på jämlikhet och mänskliga rättigheter... Tyvärr så tror jag inte att de försvinner om vi låtsas som att de inte finns och stoppar huvudet i sanden. Jag tror att alla vi som inte delar deras politik måste höras desto mer.
 
Man kan behöva flytta till ett annat land, utvandra/invandra av olika skäl. De flesta verkar ändå tänka på asylinvandrare när man pratar om invandring? Eller tänker man på en återvändande svensk eller en dansk som kommer hit för att jobba??
http://sv.wikipedia.org/wiki/Invandring#Invandringen_till_Sverige
 
Det krävs ganska mycket för att en människa ska lämna allt bakom sig. Ingen flyr om de har det drägligt (tänk alla svenskar som utvandrade till USA under missväxt och hunger på 1800-talet). http://sv.wikipedia.org/wiki/Emigrationen_fr%C3%A5n_Sverige_till_Nordamerika
 
Gammalt pass
 
Det enda rimliga är att tillåta att folk komma hit och ta hand om dem på bästa sätt. Jag tänker: hur skulle jag vilja bli mottagen i samma situation?  Bättre än idag kan vi!
 
Se till att de får boende av vettig kvalitet. De som upplåter boende ska ha marknadsmässig betalning per lägenhet ( inte per boende så att de klämmer in en massa folk ).
Sverige behöver bistå med den utbildning som krävs för att klara språket här och se till att de som har en examen får den validerad till svenska förhållanden. Det är bortkastad kompetens att inte utnyttja utbildning.
Vi behöver se till att de som kommer hit får adekvat vård i de fall det behövs. Att inte behandla fysiska och psykiska tillstånd kostar mer lidande och pengar ju längre tid det går.
Barn och unga som kommer till Sverige utan föräldrar eller annan släkt befinner sig i en särskilt utsatt situation, på flykt från sina hemländer och separerade från nära anhöriga. Det är allas vår skyldighet att se till att de kan få chans till ett drägligt liv.
Ju snabbare vi tillåter hitflyttade att komma in i samhället och få arbete och utbildning desto mer kan de bidra till Sveriges utveckling. Ju fler som inte tas om hand från början desto kostsammare för oss. Någon enstaka kommer, på grund av omständigheter de inte kan råda över, aldrig att kunna bidra till ekonomin men det får vi lägga på humanitetskontot. Vi har råd med det. Dessutom kan man ju bidra positivt på andra sätt än räknat i reda pengar.
 
Sverige är underbart
Här kan du läsa om vad Röda Korset gör http://www.redcross.se/teman/migration/ 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Rebecka Sprock

Helt, helt rätt!

2013-11-25 @ 11:56:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE