Kyra-clinic

Lördag eftermiddag började med Kyra-clinic. Jag har nu sett Kyra ganska många gånger så med dagens tema var det mesta repetition. Läktaren var full av folk och jag tror att många av klubbens lektionsryttare tog tillfället i akt att förkovra sig. Kyra började med att repetera ryttarens hjälper och pratade sedan om att det är viktigt att hästen går i balans:"hästen ska bära sig själv stolt". Hon betonade också vikten av att ryttaren har en oberoende sits, dvs att hand och skänkel kan användas oberoende av varandra. För detta krävs tillräcklig balans i mellandelen.Hon konstaterade också att alla ryttare kämpar med samma sak: att sitta bekvämt och ha hästen i ramen.Kyra påtalade också att en studie visar att ryttarna har 80% av uppmärksamheten på 10% av kroppen... man fokuserar alldeles för mycket på hästens huvud.
(Tyvärr svårt att få vettiga bilder med mobilen...)
 
Sedan passade vi på att titta på resten av klasserna, Lövsta Future Challenge (klasser för unga lovande ryttare och unga lovande hästar) och Grand Prix. Det är väldigt roligt och inspirerande att se de högre klasserna som aldrig går hemma. Det är ju faktiskt lite skillnad att se dessa klasser och ryttare på en "vanlig" tävling istället för på internationella tävlingar med världens bästa. Det känns direkt lite mer uppnåeligt, så nu ska vi alla lyfta mot högre höjder ; )
På kvällen var det trevlig ryttarmiddag på ett härligt ställe ett stenkast från tävlingsplatsen. Vi pratade bla lite om sponsorer och jag imponerades över att vissa har varit med och sponsrat denna tävling sedan 2001.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE