Sociala medier och källkritik

På den tiden jag gick i skolan fick vi lära oss något som kallades källkritik. Det vill säga om vi läste ett påstående så skulle vi vara vaksamma på varifrån uppgifterna kom och göra en bedömning av trovärdigheten. Vi förväntades också ta reda på mer och se om det fanns andra ståndpunkter.
 
Idag är det mycket lättare att söka information, vi går bara ut på nätet, trots detta verkar många okritiskt ta till sig påståenden och sådant som ser ut att vara tidningsartiklar. Dessutom vidarebefordrar man detta till andra via sociala medier. Vi vill så gärna tro på våra kompisar, men jag skulle önska att alla mina vänner och bekanta inte automatiskt tror på påståenden som andra lägger ut. Snälla, undersök först varifrån uppgifterna kommer ursprungligen och gör en bedömning av hur trovärdiga de är.

Tänk på att vissa saker är falska uppgifter som faktiskt skadar någon annan människa av kött och blod.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE