Den mörka Golfen är i farten

Den mörka Golfen rullar igen ;) För ett bra tag sedan skrev jag om en äldre man som kör en Golf mellan Ytterfälle och stan. Det var längesedan jag såg den, men idag var ekipaget i farten igen. Jag hamnade bakom den redan inne i stan, vid trafikljuset på E4. Först kände jag inte igen den (jag är förfärligt dålig på att komma ihåg registreringsnummer...) utan trodde att det var någon som var på fyllan som var ute och körde, eller möjligtvis någon som försökte trassla ut kassettbandet ur spelaren medan färden gick vidare. Nähä, är det ingen som har kassettband längre ? ;) Bilen vinglade över mittlinjen och tillbaka flera gånger och körde långsammare och långsammare för att sedan öka lite och börja om igen. I god tid -extremt god tid -närmare bestämt en hel avfart för tidigt, började den blinka för att svänga vänster mot Ytterfälle och då insåg jag att hurra! jag hamnar bakom hela vägen hem :D Väl inne på grusvägen valde han vänster sida av vägen. Han måste ha tagit körkortet innan 1967 och glömt bort att det numera är högertrafik tänkte jag. Ganska snart insåg jag dock att han valde vänster sida av vägen för att där var de två hjulspåren snöfria. Vi fick ett möte och han vinglade iväg till höger, stannade nästan, men var ändå snudd på att ta med sig mötande fordons backspegel. Sista biten var hela vägen snötäckt. Då var hastigheten nere på 14 km i timmen och det började bildas en bilkö bakom t.o.m på våran lilla skruttväg på landet. Att köra om var liksom inte att tänka på för resterande del av vägen låg den lilla bilen tryggt mitt i vägen.
 
 
Vi bor vackert i Fälle.

På förmiddagen var jag på ett flexpass på Friskis och Svettis. Jag är stel som ett kassaskåp och har nu följdaktligen ont i varje led i kroppen. Aj! Kenneth smet till Birsta med en kompis medan jag tränade och var i stallet, så nu ska jag nog försöka jobba lite tills han kommer tillbaka. Min stationära dator arbetsvägrar fortfarande, så det är tur att bokföringsprogrammet ligger i molnet så att jag kan använda vilken dator som helst för ändamålet. Varför håller teknik så himla dåligt?
 
Samma sak för övrigt med annan utrustning. Jag minns att mina två första par läderridstövlar höll i tio år. De var inte slut förrän man hade nött hål på lädret på skaftet. Nu rasar de redan när de börjar bli ingådda. De två senaste paren faller isär inifrån. De släpper i skarven mellan fot och skaft så att man inte kan sätta i foten. Skomakarna vill heller inte lägga ner jobbet på att laga längre. De tycker att det är för besvärligt. Kasta bort och köp nytt känns knäppt när man tycker att saker och ting borde vara värt att laga.
Ingen kan vara nere med en ballong!

Kommentarer
Postat av: emily

Jag håller helt med om ridstövlarna! Mina första var ett par Mountain Horse, inget exklusivt men höll i över 7 år utan problem. Mina nya, måttbeställda kalvskinnsstövlar om kostade ca 3 ggr så mycket som mina gamla MH har lädret spruckit på baksidan av skenan efter 6 månader :-( Nu ska de skickas på reparation till Holland, det lär ju gå snabbt att få tillbaka dem....

2014-02-16 @ 10:37:09
URL: http://livetmedella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE