Efterlyser hästhandlare!

I går var tanken att jag skulle vara jobbfri större delen av dagen, men det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag är superdålig på att vara ledig!
 
Började morgonen tidigt, strax efter 7, med ett roligt pass i ridhuset med Mia och Silver. Första passet sedan Silver kom hem från skåne. Det är inte lika stor skillnad på honom nu som det var förra vändan han hade varit ner, men det är ju helt logiskt med tanke på att Mia nu kommit så långt med honom. Vi fortsatte lite med passage och piaffjobbet. Red också lite skolor och de gör verkligen superfina diagonalslutor. De har ett härligt flyt med driv och han rör sig så lätt sidvärts. När det ser så enkelt ut tycker jag att det ska vara minst en 8. Hoppas att de kan plocka ännu mer poäng på dem denna säsong.
 
Fixade iordning stallet och for sedan hem och trodde jag skulle tillbringa resten av dagen med Kenneth, men se där,så blev det inte för han hade åkt och pimplat. Med tanke på att jag är borta så mycket är jag verkligen tacksam att han kan roa sig själv, så jag klagar absolut inte! Det gjorde att jag satte mig med lite jobb. Först lite bokföring och sedan räknade jag på ett par försäkringar.

Konstaterade att jag kan spara flera sköna tusenlappar åt en av dem, om de väljer Sveland.
 
Söndag morgon har jag haft stallet. Det går ju ganska fort på morgnarna eftersom jag inte har någon häst att rida just nu :(så jag hade mockat hage och allt strax efter 8. 
 
Åkte förbi Tigers Bageri och handlade med mig ett gott surdegsbröd med aprikoser till förmiddagsfikat och sitter nu med en härlig kopp te och mackor. Ska kolla lite hästannonser för ridskolans räkning tänkte jag,
Jag har fått förfrågan om att hjälpa till att hålla ögonen öppna efter lämpliga lektionshästar, men det är inte lätt. När jag jobbade på ridskolan höll man ju hästletartentaklerna ute hela tiden och högg när jag hittade något. Det bästa tycker jag är om man kan ha lite framförhållning för det tar alltid en tid att slussa in nya hästar i verksamheten. Man har alltid några på väg att slussas ut och några på väg in. När man hamnar i det läget att man behöver köpa hästar som är färdiga är det mycket svårt. Inte blir det lättare om budgeten för hästinköp är stram. Jag tycker också att det är ännu svårare nu när jag själv inte är ansvarig. Om det blev fel förut fick jag själv lösa problemet (ibland får man ju tyvärr hästar som inte passar i verksamheten) men nu hamnar det ju i knät på någon annan om det inte blir rätt från början. Känns som ett stort ansvar.
 
Oftast är det enklast att köpa av hästhandlare. Många privatpersoner har förtfattade meningar om att livet som ridskolehäst skulle vara sämre än som privathäst. Det finns många bra ridskolor och många okunniga privathästägare...
Har någon av er erfarenheter av hästhandlare som ni vill dela med er av? Tipsa gärna om bra och seriösa handlare. Helst vill jag ha bytesrätt om den valda hästen inte skulle passa för våra behov. Jag behöver fler säljare att söka hos än de jag redan har.

Kommentarer
Postat av: Linda

Känner tyvärr bara till hästhandlare i södra Sverige vilket kanske inte är till så stor hjälp :-)

Svar: De flesta finns söderut, så har du bra tips så tar jag gärna emot dem :)
ingridnystrom.blogg.se

2014-02-23 @ 13:11:37
URL: http://xmyheart.blogg.se
Postat av: Sara

Du har en poäng där. Ärligt talat så har den första hästen inte det så lätt alla gånger. Samtidigt så får ju nummer två ett mycket bättre liv.

2014-02-23 @ 16:02:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE