Hundraåringen

Nu har jag sett Hundraåringen som klev ut genom fönstret på bio. Rekommenderas! Många skratt blev det. Jag har också läst boken och tyckte även den var rolig.
 
Allan Karlsson är klar i knoppen och för åldern pigg i kroppen. Efter att ha sprängt lite för mycket dynamit hemma ( dö rävdjävel! ) placeras han på ålderdomshem, något som Allan inte uppskattar så värst. När 100-årsdagen skall firas väljer Allan att lämna ålderdomshemmet, fönstervägen.

Boken innehåller väldigt mycket och man har naturligtvis inte kunnat få med allt i filmen, men jag tycker ändå att man fått det hela att hänga ihop så att man känner igen sig och inte stör sig på det som utelämnats.

Robert Gustafsson är bra som Allan och sminket har verkligen gjort en insats. Jag gillar också Mia Skäringer som är en av de få kvinnor som syns i någon större utsträckning i filmen.

Vi konstaterade att det var förfärligt längesedan vi var på bio, den förra var Skyfall och det måste ju varit två år sedan, minst. Knepigt, när det nu är så mysigt att gå på bio.
 
Katten Nemo visar vem som är herre i huset. I kväll satte han sig nedanför husses fåtölj och jamade, varpå husse flyttade på sig och Nemo direkt tog plats i den uppvärmda stolen :)
 
Var på Handelsbanken idag och fick vänta en bra stund på min tur. Jag gillar verkligen inte de moderna öppna kontorslandskapen, de gör att man tappar all integritet. Jag har nu hört allt omde  pensionsplaceringar i fonder som en av kunderna innan mig har, inklusive hur mycket pengar som finns på varje fond. Det känns inte alls bra, jag förstår ju att mina bankärenden hörs lika väl.
 
En annan sak som jag funderar över är surfimp. Folk kämpar så för att vara fräscha. De duschar och badar, ibland flera ggr per dag. Man tvättar och sprayar med parfym och deo. Sedan drar man i sig ett paket giftpinnar och luktar ändå surfimp. Märkligt...
 
I kväll har jag lite fest för mig själv hemma. Jag passerade ostbutiken och konstaterade att de sålde ut julens delikatessostar för en tia styck. Jag köpte fyra härliga (hoppas jag) ostar. I kväll har jag testat den blå som var mycket god.
 
Den lilla espressokoppen köpte jag åt Kenneth som fick en espressomaskin till jul från sitt jobb. Tyckte han behövde få dricka en full kopp, istället för den lilla skvätten som blir i botten på en vanlig mugg ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE