Varför får jag inte bättre poäng av domaren?

Emellanåt får jag frågan vad som är det allra viktigaste att tänka på när man skall rida in på dressyrbanan. Det är ju så mycket som ska till för en riktigt bra ritt men såhär tänker jag:
 
Harmonin
Det allra viktigaste som man aldrig får glömma är:
Ha kul! Det syns på både dig och din häst om ni har roligt och trivs ihop. Ett ekipage som utstrålar glädje och harmoni är trevligt att titta på även om det skulle bli lite tekniska missar.
 
 Gentlemannen och bussigaste vännen Amo Mak.
 
Grunden
Sedan ska man ta sig en funderare över vad dressyr går ut på. Vilka är dressyrens mål?
Om man läser TR (tävlingsreglementet) står det att målet är att få hästen lydig, användbar, hållbar och bekväm att rida. Slutresultatet ska vara att alla rörelser ska kunna utföras med små hjälper utan synbar ansträngning för ryttaren.
 
Det gäller att  träna din häst så att du kan visa den så fördelaktigt som möjligt utifrån utbildningsskalan och i nivå med vad klassen kräver.
Du ska kunna visa att din häst är stark nog och har balans att bära upp ryttaren. Man vill också se att hästen kan visa upp spänst, men inte vara spänd. Att grunden är bra är viktigare än att det tekniska sitter klockrent. Även om en teknisk miss kan kosta mycket i ett program, så kommer du aldrig att få bra betyg om form eller takt och rytm felar.
 
Just kraven på form tror jag är det svåraste för mindre rutinerade ryttare att få kläm på. Om man gjort en teknisk miss är man ganska klar över detta när man kommer ut från banan, men om domaren inte är riktigt nöjd med hästens arbetsform upplever jag emellanåt att ryttare kan bli ganska frustrerade över bedömningen. Tänk på att domaren alltid ser till idealet, och vad man önskar. Avvikelser kommer alltid att finnas och måste bedömas från situation till situation.
 
Det är ovärderligt om din tränare ibland kan vara med på tävling så att ni sedan kan diskutera igenom resultatet. Näst bäst är att filma och ge tränaren tillgång till domarprotokollet. Film slätar dock ut allt lite jämfört med att se det live på plats, tycker jag.
 
Finaste, trygga och coola Cloé.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE