Hippohelg

Lördag morgon klev jag upp tdigt för att boka biljetter till Norge. Efter mycket pysslande tyckte jag att jag hade fått till det ganska bra. Tåg till Arlanda, flyg till Oslo, och vidare till Bodö till rimliga priser. Senare på dagen visade det sig dock att det inte alls var så bra...jag hade nämligen missat att jag skulle vidare en flygtur till ca 30 min till Leknes. Inga problem tänkte jag, det var ju bara 10 mil...men hade ju förstås inte tänkt i Norska termer: Tio mil innebär... just det 3,5 timme på färja. Det var naturligtvis 10 mil fågelvägen och bara vatten, hoppsan!
Fick tillfälligt släppa det för att boka om efter helgen eftersom vi skulle till Umeå och Hippologum på tävlingar.
 
Jag har fått agera såväl chaufför, coach och en aning hästskötare i helgen. Praktiskt att kunna vara allt-i-allo. Eftersom Mia köpt ny bil så blev hennes ekipage för tungt för hennes körkort, så ett tag framöver byter vi plats i sätena när vi åker på tävling. Jag kör och hon underhåller :)
 
Vi anlände till Hippo strax efter efter lunch. Pernilla hade precis gjort en ritt på dryga 62% i MsvC på Caiquiri, med styrkan i ett bra galoppprogram. Tyvärr hamnade de ett pinnhål utanför placering. Efter att vi ätit hjälpte jag till med lite coachning av Young-ridern Emma på framridningen. Emma har bara haft sin häst Melcheor sedan augusti och debuterade nu i MsvB. Hon gjorde en stabil ritt och vann MsvB:4 på 65,87. Mest nervös var nog Emmas pappa som inte vågade titta på ritten.
 
I St Georges var det Mia och Silvers tur att visa framfötterna. De hade en ritt utan några större misstag. Man hade kunnat önska ännu lite mer tryck och power, men som vanligt ett mycket harmoniskt program. Det blev seger med kanske något försiktiga poäng (63,55%).
 
 
Som de flesta år tycker jag att man märker att det är i början av säsongen. Det händer mycket i klasserna och en del hästar är lite "yra i mössan" och kanske också att en del ryttare är lite mer nervösa än vad de är efter att ha avklarat några starter.
 
Vi hade lyxen att få övernatta hos goda vänner som såg till att vi fick mätta våra hungriga magar på lördagkvällen, sova gott och grunda med en bra frukost på söndagmorgonen innan vi åter åkte iväg till tävlingsplatsen.
 
Mia gjorde en jämn ritt även i söndagens MsvA ( 65,93%) och fick med sig en blå-gul rosett till hem och Emma knep en blå rosett i MsvB:2. Vilken start på tävlingssäsongen!
 
I morgon bär det av till Ljusdal för att hämta en ponny med en elev.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE