Oroande valresultat

Började dagen på bästa sätt med rolig träning på HRK. Hade tre av mina duktiga elever på riktigt bra pass innan lunch. Kenneth kom sedan och plockade upp mig på ridskolan och vi for till svärföräldrarna i Ullånger för kombinerat firande av morsdag och födelsedag. Det blev mat, tårta och trevligt sällskap tills kvällen nalkades.
 
Jag har förstås även röstat. Betraktar valresultatet i kväll och är uppriktigt bekymrad över att de rasistiska och fascistiska partierna lockar så många väljare såväl i Sverige som ute i Europa.
Förra valet var främlingsfientliga SD svaga i Härnösand, nu har de lockat obehagligt många väljare. Inget jag är stolt över :(
 
http://www.allehanda.se/angermanland/harnosand/sa-rostade-harnosand
 
Jag undrar också över varför bara 48% av Härnösandsborna iddes gå och rösta? Vi har demokrati med rättigheter i Sverige, och jag tycker att det är viktigt att nyttja sin rätt och möjlighet att rösta. Jag tänker på de människor som bor i länder där man inte får välja, på de länder där människor köar i timtal för sin rätt att rösta fast de vet att de löper risk att bli dödade i ett attentat av grupper som försöker förhindra valet. Alltför många ungdomar som jag känner har struntat i valet, med kommentarer som att "jag vet inte vad partierna står för", "jag bryr mig inte", "det gör ingen skillnad", "mamma och papa får stå för röstningen i vår familj". Nu är det upp till oss som är på benen att väcka soffliggarna inför valet i september! Man kan väl inte vara så lat att man inte orkar ta reda på vad man själv tycker? Alla måste väl ändå veta vad de INTE vill ha för samhälle??  Har du ingen aning: medierna har olika valkompasser, testa, fundera över resultatet och ta ställning! (I vissa kompasser finns bara partier som redan är etablerade i riksdagen med -kan vara bra att veta. Om man tex brinner för jämställdhetsfrågor så saknas FI i några av alternativen)
 
Det är viktigt! Det handlar om framtiden! Ligg inte på sofflocket i september!
 
 
 
 
 Hemma i Ytterfälle, en av de vackraste platserna man kan tänka sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE