För det fria ordet!

Jag har precis läst ut boken " 438 dagar " av Johan Persson och Martin Schibbye. Boken handlar om de två journalister som grips när de olagligt tagit sig in i Etipoien för att göra ett frilansreportage om hur jakten på olja (där Lundin Oil, med Svensk anknytning finns representerade)  i den stängda och konfliktdrabbade Ogadenregionen påverkar befolkningen. Istället för ett reportage om hur befolkningen har det i regionen blir det en berättelse inifrån etiopiskt fängelse. De greps 2011, dömdes till 11 år efter en rättegång som mest kan beskrivas som en teater, och satt 438 dagar i fängelse innan de benådades.
 
 Vilken tur jag haft som föddes i Sverige. Det är så mycket vi tar för givet, rätten att uttrycka mina åsikter tex. Det enda jag behöver fundera över är att en del människor kan bli arga över vad jag säger eller skriver, men jag kommer inte att slängas i fängelse eller avrättas för det.
 
Under 2013 satt över 200 journalister fängslade, många i sina egna länder.Det är ett sorgligt faktum att länders ledare försöker tysta rapporterande journalister genom att spärra in eller döda dem och ett fantastiskt faktum att de ändå inte lyckas tysta det fria ordet. Det finns så många modiga människor i världen! Den svensk-eritreanska journalisten Dawit Isaak har suttit fängslad utan rättegång sedan 2001 och försöken att påverka den Eritreanska regeringen har inte lett till några resultat.
 
http://www.dn.se/debatt/nu-kravs-nya-strategier-for-att-fa-dawit-isaak-fri/
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE