Ingen äkta norrlänning

Den här veckan kom snön. De flesta av mina vänner jublar. Jag tycker det är skit! Bara kallt och is överallt. Blä! Bara att inse att jag inte är nån riktig norrlänning.

Hästarna fick broddar i förmiddags så nu står de i alla fall på benen. Jag däremot far som en loska i grimskaften...

I måndags eftermiddag överraskande Rydbergs med att köpa en ny häst. De ringde och berättade att de köpt ett varmblod och att den redan stod på plats i stallet. Total överraskning och snabba ryck! Pappa i huset har tänkt att lära sig rida på den.

I dag var det meningen att vi skulle släppa ihop dem. Det gick inte så bra :-( Jag brukar inte vara så pjoskig, men nu var jag faktiskt rädd att Conny skulle skada sig igen. Den nya var väldigt dominant, den gick direkt på Conny och Copexina och högg tag i manken på dem. Dessutom var den väldigt snabb på att backa upp mot de andra och slå så det visslade. Mamma i huset tyckte det var obehagligt och avvek tidigt, vi andra härdade ut och tänkte att det skulle lugna ner sig. Conny försvarade sig och sitt sällskap ett tag, men till slut tog de till flykten och gömde sig i skogen. Det slutade med att vi fick bygga en extra hage under eftermiddagen till den nya.

Veckans ridning har tyvärr inte varit så kul, Conny har varit lite spänd och sprättig. Det är inte någon gynnsam miljö för mina nerver och min självsäkerhet på hästryggen på ridskolan just nu. I dag kändes han dock finare än på länge så det är bara att hoppas på att det vänder. Inga fler vilodagar får det bli i alla fall, det funkar bäst om han gör något varje dag.

Både torsdag och fredag har jag jobbat lite på ridskolan. Måste säga att det är extra roligt att komma dit som vikarie när man blir så väl mottagen och uppskattad av eleverna.
Anläggningen växer så sakteliga fram. Active Stable är klart och nu håller byggjobbarna på där nya ridhuset skall upp. Däremot har vi denna veckan nåtts av ett negativt besked; ridskolechefen har sagt upp sig. Inte bra för klubben att historien upprepar sig. Jag måste tyvärr säga att jag är bekymrad. Tre chefer på mindre än tre år är inte lyckat. Dessutom har det även varit hög omsättning på instruktörer.

En härlig kund kom med kladdkaka till fikat idag på "kladdkakans dag" :-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE