Med Conny i ridhuset

Somnade utan hosta strax efter 22 i går kväll. Dock brukar jag ju aldrig gå och lägga mig så tidigt, så kvart över tre vaknade jag och då satte hostan igång igen :-( Det slutade som tidigare i veckan i vilfåtöljen i vardagsrummet. Katten var i alla fall nöjd med upplägget och parkerade sig självklart på min mage. Runt sju gav hostan med sig lite så jag kröp ner i sängen igen. Självklart ledde det till att jag försov mig istället. Jag hade planerat att åka till stallet på förmiddagen för att komma in i ridhuset innan dagens träning startade.

Jag hann i alla fall dit en sväng. Sedan ridhuset öppnade igen har jag fått lägga mycket tid på att bara hitta tillbaks till avspänning och kommunikation. Det är en väldigt stökig miljö och jag upplever att det gick lättare när Conny ser vad det är som låter. Nu är det bara en massa höga ljud och skrammel som överraskar gång på gång. Om jag inte känner mig bekväm och litar på att min häst uppför sig så är det ju inte så lätt för honom att vara trygg med mig. Han har i alla fall inte sparkat några fler hål i sargen :-)

Idag var det ytterligare tre hästar i manegen och eftersom jag oftast är ensam på plats blir han lite extra laddad när vi får sällskap. Annars tycker jag att det oftast är lättare att rida unghäst med lite äldre sällskap som stöd, men det man inte gör till vardags blir ju alltid lite extra spännande.

Jag tar det fortfarande väldigt lugnt och skrittar mycket under ridpassen. Nu får man inte longera på nya ridhusbotten, så det är svårt att säga hur han rör sig men jag tycker att känslan blir allt bättre. Han känns mer lika i varven än tidigare. Ett tag var han "trutig" och ville hänga och dra i handen och i övergångarna ville han bli framstupa. Det tycker jag har blivit mycket bättre. Förhoppningsvis går allt åt rätt håll, jag vill ju gärna ha kvar min pärla. Det är nu drygt ett år sedan sista operationen.

Nu passar jag på att värma mig med varm choklad och mackor i soffan medan regnet strilar utanför fönstret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE