Flera nyanser av rosa

Just nu kämpar jag på med världens förkylning i kroppen. De senaste nätterna har jag mestadels varit vaken och hostat. Nu är det bara att hålla tummarna för att rösten håller i morgon. Då är det först träning och sedan clinic på Ridklubben Östjämten som gäller.

Hela oktober har det varit mycket fokus på rosa bandet överallt. Jag har lite funderingar kring detta.

När man köper ett rosa band är det en sak, då köper man bandet och pengarna går till cancerfonden. Men hur är det egentligen med allt annat "rosa" som svämmar över marknaden? Än det ena än det andra säljs med uppmaningen att vi ska köpa mer för att stödja kampen mot bröstcancer, men hur stor del går egentligen till ändamålet och hur stor del är rent PR-trick för att öka försäljningen och den egna vinsten? I vissa fall verkar det faktiskt vara en spottstyver som skänks vidare. När det gäller "gillakampanjer, tävlingar och liknande på Facebook så måste jag ibland tvivla på att det går några som helst pengar till cancerforskningen. Måste vara bättre då att skänka pengarna direkt, utan profiterande mellanhänder...


Slutet av oktober och det blommar ännu i rabatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE