Working Equitation

Idag har jag gjort något nytt. Jag har varit på WE-tävling!

Under förmiddagen dömde jag Lätt C, Lätt B ich Lätt A Working Equitation på Gnarps Ridklubb. När dressyren var klar var jag kvar och tittade lite på teknik- och speedbanan. Jag var väldigt nyfiken på att se hur det gick till och hur det såg ut i verkligheten. Från början kändes det mycket positivt. Kul med en gren som kanske kan tilltala de som inte är dressyrnördar och inte riktigt känner för Western. Dressyren var ju som en "vanlig" dressyrklass men med WE:s egna program. Programmen tycker jag var ganska trevliga, lätt A innehöll enkla byten på serpentiner, vilket inte är helt lätt. (Detta kommer inte förrän i MsvC i de andra programmen.)

Teknikbanan var rolig att se, det var en del skillnad på de ekipage som hade flyt och på de som fortfarande var lite gröna.

Sedan kom speedmomentet... Hu jeda mig. Usch! Det förstörde hela dagens positiva upplevelse. Här skulle det bara gå fort, det spelade ingen som helst roll hur det såg ut. Extrem "fulridning" ! Ryttare med fäktande armar på uppbetslade hästar, flaxande skänklar som sparkade hejdlöst även när hästens balans inte längre medgav någon tempoökning. Hästar är snälla, men tack och lov har de en liten självbevarelsedrift och bromsar innan de går omkull. Full gas i total obalans med vinglade ryttare i snäva svängar, på hästar som ibland bara såg rent stressade och olyckliga ut, ibland kom med tydliga protester. Jag skulle inte vilja se mina elever utsätta sina hästar för detta. Innan trodde jag att WE kunde vara en trevlig gren för ridskoleekipage, men näe !! Detta främjar ju ingen god ridning.

Det fanns självklart några lysande undantag. Ryttare som menade att de inte red fortare än att de hade balans eftersom de byggde för framtiden. Tack för det! Men hur får man flertalet att rida på ett för hästen trevligt sätt när detta innebär att man kanske inte blir placerad på just den här tävlingen?

Åkte hem med en liten klump av obehag i magen :-(

Jag känner mig verkligen lite frustrerad, det kan väl inte vara meningen att det ska vara hästovänligt? Är det lämpligt att ha rena fartgrenar i de allra lägsta klasserna?

Blev tyvärr inte några vettiga bilder i ridhuset, då min mobilkamera kräver mer ljus :-(

Kommentarer
Postat av: Karin

Roligt att du kom till oss i Gnarp och dömde dressyrmomentet i WE :-)! Tråkigt att din upplevelse av speedmomentet i LC inte blev så bra, vill tillägga att det var den lättaste klassen, med ksk inte så rutinerade ekipage som deltog. Det blir klart en klasskillnad på både ridning och samspeldhet mellan ekipage på högre nivåer även inom WE och både teknik och speedmomentet och där det är helt fantastiskt att se hur fint ryttarna rider sina hästar i alla momenten! Tycker absolut du/ni ska prova på WE och åk och kika samt träna WE så kommer du absolut att få uppleva vilken trevlig gren detta är för både barn, ungdomar och vuxna.

Svar: Det var trevligt att döma dressyren :-) Jag är medveten om att ridningen är bättre högre upp, men jag tycker tyvärr att tidspress och orutinerade ekipage inte hör ihop, vare sig det är ponnyhoppning eller speed...
ingridnystrom.blogg.se

2014-11-03 @ 20:06:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE