Ekonomitipset - Hur funkar det här med lön och egna uttag i enskild firma?

 

Jag får emellanåt frågor om lön och egna uttag i enskild firma.

- Hur funkar det här med lön och egna uttag i firman?

- Om man  har egen firma och  gör egna uttag av ­kontanter, varor och tjänster. Vad är det som gäller skattemässigt?

 

Nedan ska jag försöka förklara enkelt vad som gäller.

 

Egna uttag

Med eget uttag menar man när en enskild näringsidkare gör uttag av kontanter, varor eller tjäns­ter ur näringsverksamheten.

När du har enskild firma betraktas du inte som anställd i din egen näringsverksamhet och kan därför inte ta ut någon ”lön” i vanlig mening. Därför ska kontanta uttag för ”lön”, pensionssparande och liknande inte redo­visas som kostnader i bokföringen, utan som egna uttag.

Egna uttag av varor och tjänster från verksamheten ska redovisas som om en försäljning gjorts till mark­nadsvärdet.

 

Att ta ut pengar ur firman

Du som driver enskild firma beskattas för verksamhetens resultat och inte för hur mycket pengar du tar ut.

Ur skattesynpunkt är det alltså den skattepliktiga inkomsten (resultatet) som är din lön. De år du i deklarationen redo­visar en förlust har du med andra ord inte någon skattepliktig inkomst.

Om du samtidigt under detta förlustår har tagit ut en viss summa pengar ur företaget spelar ingen roll.

Uttag ska alltid bokföras, men transaktionen påverkar inte verksamhetens resultat. Det som händer är att företagets lik­vida medel (= de pengar som finns i firman) minskar, samtidigt som kontot för dina egna uttag ökar. Varken intäkter, kostnader eller resultat påverkas alltså av uttaget, dvs din skattepliktiga inkomst berörs inte av uttaget.

Tänk på att du måste se till att du har kvar tillräckligt mycket pengar för att kunna betala årets skatt. Detta är extra viktigt för dig som betalar låg preliminär skatt.

 

Att ta ut varor (och tjänster)

Som inkomst ska du även ­redovisa sånt du som företagare har tagit ut som förmån ur näringsverksamheten åt dig själv.

Sådant som du tar ut som gåvor till släktingar, vänner, välgörande ändamål mm räknas också som egna uttag. Likaså om du gör byten av varor och tjänster.

Om du byter till dig något som är avdragsgillt som driftskostnad i näringsverksamheten ska du redovisa transaktionen som två separata affärer – en försäljning och ett köp.

 

Hälsningar

Ingrid

Jag hjälper småföretagare att sköta och ha koll på ekonomin. Vill du ha min hjälp? Kontakta mig idag! [email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE