Var snälla med varandra, även i cyberrymden!

Jag läste ett par inlägg på bloggar och Facebook för ett par veckor sedan och blev så väldigt illa berörd av hur folk uttrycker sig om andra människor.
 
Jag tycker absolut att man kan ha åsikter, även på sociala medier, men är det nödvändigt att namnge personer i negativa sammanhang ( eller skriva så att alla förstår vilken individ man menar ) när man diskuterar en företeelse? Kan man inte hellre kritisera fenomenet?
 
Ibland när jag läser bloggar och inlägg tänker jag att om personen stod framför skribenten i rummet, skulle man uttrycka sig likadant då?
 
Varför övergår det ibland till personliga kommentarer istället för att kritisera i sak?
 
Att beskriva en annan, igenkänningsbar person i negativa ordalag kan det bidra till något gott? Visst, man kanske blir ivrigt påhejad av någon eller några andra som tycker lika, men hur länge varar det? Såsmåningomkommer alltid någon som tycker tvärtemot att "ge igen".
 
Är det så illa att man måste starta ett mindre krig mot nån för att få många läsare och klick?
Jag tror att alla vill vara omtyckta. Även de som säger att de inte bryr sig, tar nog egentligen illa vid sig av att bli påhoppade och uthängda.
 
Det är inte många bloggar jag läser regelbundet, till det finns varken tid eller intresse. Den enda som jag följer fullt ut är min elev (eller jag ska nog säga tidigare elev, eftersom hon bor i skåne sedan i höstas...) och vän Maria Wiklund. Maria bloggar numera på Hippson.
 
Jag tröttnar fort på bloggar som nästan uteslutande innehåller smygreklam för prylar och mode och jag orkar inte läsa de som är eleka med andra.
 
Vad läser ni helst?
 
Arkivbild på Amo Mak. Tävling i Sundsvall.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE