Vägen som kommunen glömde

Somnade i soffan vid 20 i tolv igår :-D Jag var trött redan när jag kom hem från hästarna så jag tyckte det var ganska skönt att vi bestämt oss för att tillbringa nyårskvällen hemma. Kenneth och jag åt lite god mat och såg sedan en bra film och sedan slocknade jag... Fast jag vaknade i alla fall till när grannarnas fyrverkeri smällde igång vid midnatt.

I förmiddags var jag tämligen ensam i ridhuset. Jag började med Rutger som kändes riktigt bra, framåt utan för mycket "på" . Då vilade han ändå i går, det brukar göra att han blir piggare och lite spändare. Jobbade först lite tagen bakdel längs långsidan, det är aningens lättare undan för höger skänkel än för vänster. Sedan red jag några tempoväxlingar i trav och tycker att jag fick ganska mjuka och lydiga övergångar utan motstånd i kroppen. Vänster galopp var bättre än vanligt idag, både fattningarna och själva galoppen. Men fattas bara...nu är han ju en femåring ;-) så nu är han ju stora grabben!

Conny var jag lite fundersam över i går, då jag inte tyckte att han kändes riktigt fräsch. Då red jag nog bara ca15 min i trav och gick sedan hem. Idag tog jag honom några varv på lina först för att se hur han såg ut, men det syntes inget speciellt så jag satt upp och red och tycker att det kändes riktigt bra. Jag har tyckt mig märka samma symptom tidigare när han inte jobbat på ett par dagar, nu var det två, så jag hoppas att det är det som gör nån form av styvhet eller stelhet i leden. Han har ju dessvärre en omfattande skadehistorik. Hos många andra hade han nog varit död vid det här laget. Tur för honom att han är egen uppfödning och mattes hjärta ♡.

Att ta sig till ridhuset var otäckt. Vägen förbi ridskolan är en skam för kommunen! Det är som en isgata, helt osandat på hela sträckan. Då är det ändå många som rör sig där, ryttare och hästar, ungdomar på väg till ridskolan dessutom är det ett populärt gångstråk där många äldre promenerar.


Sommartid är vägen så full av potthål att man nästan slår huvet i biltaket och hästar skräms i sken när bilarna studsar och skramlar förbi ridbanan. Detta har pågått i flera år och nu är jag riktigt less, hur svårt kan det vara?

Undrar vad som händer om någon skadar sig allvarligt? Kan man hålla någon ansvarig för "framkallande av fara för annan" .

Jag undrar hur det ligger till:
- har kommunen glömt upphandla vägunderhåll för sträckan?
- har kommunen struntat i att upphandla underhåll?
- eller är det nån som får betalt för jobbet utan att utföra det?

Hoppas jag känner någon som känner någon som har kontakter på kommunen och kan få till en ändring! Skäms, Härnösands kommun, ni borde värdera medborgarnas liv och hälsa högre!

Kommentarer
Postat av: Emily

Klassiskt när det gäller stall-vägar känns det som. Vår brukar cara likadan.Tur att sambon kör sandbil och plog ;-)

Svar: Vilken tur du har Emily!
ingridnystrom.blogg.se

2015-01-01 @ 20:28:18
URL: http://emilystighall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE