Svart ellet vitt, spelar det nån roll?

 
Om man som hästföretagare skall kunna leva på sitt företag måste det ske mot kvitto och det måste vara ok att ta såpass betalt för sina tjänster att man kan få kostnadstäckning för sina utgifter. Även företagare i hästbranschen måste kunna ta ut en skälig lön och betala skatt och arbetsgivaravgifter. Med andra ord måste alla hästägare vara beredda att betala för de tjänster man köper och inte betala svart. Alla företagare i branschen borde förutsätta att vi ska lämna ett kvitto när vi sålt en tjänst eller en vara.
 
Vita pengar är också en förutsättning för att man skall kunna ha anställda som kan få avtalsenlig lön och inte bara utnyttja hästälskande ungdomar för kost, logi och fickpengar. Jag har själv i min ungdom jobbat som hästskötare och trivdes kanon, men hade inte råd att stanna mer än ett år, sedan var det ebb i kassan. Med studielån från ekonomistudier i Uppsala var det helt omöjligt att i längden ha ett "oavlönat" arbete.
 
Med vettig lön kan man stanna på ett jobb som man gillar utan att behöva bli ekonomiskt bankrutt. Det för ju också med sig det goda att hästskötarna hinner bli erfarna, istället för att det blir kortvariga jobb och ny personal i stallarna hela tiden. De som jobbar svart har heller inget skyddsnät från samhället. De tappar a-kassa, pension och sjukersättning.
 
Jag tror också att omvärldens syn på företag i hästbranschen mår bra av att det blir mindre svarta pengar.
Jag vet inte hur många gånger jag fick frågan när jag jobbade på ridskola: "-och vad gör du när du inte är här?" i tron att det var nån form av hobby och att jag hade ett "riktigt" jobb vid sidan av...
 
Behöver jag säga att jag inte har behövt svara på den frågan en enda gång sedan jag startade redovisningsbyrå?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE