Att hälsa på domaren

Helgen har varit fullspikad, som vanligt.
 
I lördags hade jag träning på Ridklubben Östjämten. Jag har sagt det förut och kan bara upprepa: det är ett jättetrevligt ställe att komma till som tränare. Man blir alltid lite extra omhändertagen, med mat och fika. Eleverna jobbar också på bra och man kan se att de tränat på "läxan" och emellanåt är det nya elever som vågar sig in och prova på hur det är att träna för en gästande tränare. De har ju sina ridlärare på klubben som gör ett jättebra jobb, men ibland kan det vara kul och spännande (och kanske lite läskigt) att prova något nytt.
 
På kvällen tog jag och Rutger en spännande skogstur. Stigen jag valde att gå visade sig vara snöigare än jag trodde och starckars Rutger sjönk ner nästan till magen. Han jobbade på som en igel för att ta sig fram. Jag hade hjärtat i halsgropen och såg bara framför mig hur han skulle sträcka sig eller göra illa sig på annat sätt. Men allt gick, tack och lov, bra. Dressyrtanten är kanske lite fjantig ;-)
 
Söndagen tillbringade jag med att döma ponnydressyr på Sundsvalls Ridklubb. Det är så kul att se dessa duktiga ponnyryttare och fina ponnys. Extra kul att flera av ekipagen tydligt utvecklats under vintersäsongens träning och nu fick programmen att hänga ihop ännu bättre än tidigare. I Lätt C tror jag att Sogeti Cupen höjt statusen ett snäpp, för där är det många som rider sina ponnys stablit. Annars tycker jag det tidigare verkar ha varit så att ryttarna gärna valt bort LC och ridit en högre klass istället.
 
Nya TR gör att det blir en del frågor och detta kommer säkert att bestå under en stor del av vårsäsongen. Diskussionen om vilka träns som är tillåtna kommer upp ofta ( hur käkremmen får se ut och sitta ) och många av ryttarna har inte uppmärksammat att det numera är reglerat i TR hur inledande och avslutande hälsning ska se ut. Man får bara släppa ned handen efter sidan och hälsa, alltså inte göra krumelurer eller vifta med handen.
Felaktig hälsning innebär poängavdrag, och det känns ju lite onödigt.
 
Mitt tips är att alla ryttare läser igenom TR
samt att om man är osäker på om en viss utrustning är godkänd, använt sådant ni med säkerhet kan hitta stöd för i TR så slipper ni bli diskvalificerade för felaktig utrustning.
 
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40821/cf_559/TR_II_Dressyr_3.PDF
 
Dagen blev lång eftersom det även var lagtävlan i LB med många starter. Arrangörsklubben uppmärksammade detta med att jag som domare fick en blombukett med hem vid dagens slut. Överraskande och trevligt!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE