En spännande resa

Sitter och läser Hippson och en artikel om att "Hostan sitter i väggarna" (Hippson nr 1 / 2015) Avslutningen på artikeln är intressant tycker jag, framförallt med tanke på den satsning som Härnösands kommun och Härnösands Ridklubb nu gör med en ny ridanläggning.
Jag var i min roll som ridskolechef tidigt involverad i den grupp som arbetade för ny anläggning och jag förespråkade ett annorlunda tänk än det traditionella där hästarna står mycket inomhus.Vi var ett gäng bestående av personal, styrelsemedlemmar och aktiva i anläggningsgruppen som drog iväg på studiebesök och tittade på aktiv grupphållning. Efter det tror jag att alla i det gänget var sålda på idén.
Det visade sig dock inte vara lika lätt att sälja in konceptet till alla andra. En del nytillkomna styrelseledamöter och medlemmar hade väldigt starka åsikter mot en förändring av sättet att hålla häst. Ja, det var t.o.m så att en representant för Svenska Ridsportförbundet besökte anläggningen och klargjorde för ordföranden att klubben riskerade att uteslutas ur förbundet om man genomförde det planerade bygget. Efter viss brevväxling med SvRsf stod det dock klart att detta inte var aktuellt. Det var dock på håret att klubben beslutat sig för att man ville ha ett traditionellt boxstall.
Man skall inte förringa ett helt livs hästerfarenhet, men själv tyckte jag att det denna gång var bra att naturliga pensionsavgångar ibland löser problem av sig självt...
De senaste åren har jag inte varit involverad i anläggningsgruppen. En del av de ursprungliga idéerna lever kvar medan annat hunnit förändras innan bygget väl kom igång. Lösningen med aktiv grupphållning har redan tagits i bruk och det ser väldigt harmoniskt ut i hagen. Personalen får ett helt nytt sätt att jobba på och börjar hitta och anpassa sig till nya rutiner.
Nu ser man varje vecka hur resten av anläggningen växer fram. Det ska bli verkligt spännande att se allt i färdigt skick. Hösten 2015 skall allt stå klart, då firar vi!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE