Domaruppdrag och bakslag i ridningen

I torsdags var jag på Nordvikskolan och dömde skolmästerskapet i dressyr. Jättetrevligt att döma, fina skolhästar och prydliga ritter. Några säkra "gamla ringrävar" finns i stallet, liksom yngre riktigt fina men ännu något orutinerade hästar.

När två placerar sig på samma häst får en kubba själv ;-)


På torsdagkvällen hade jag lektioner på HRK. Det märktes att det var Valborgsmässoafton, grupperna var glesa, men de som red jobbade på bra trots en del störningsmoment bestående av smällare.

I dag har jag varit på Ridklubben Östjämten och dömt klubbdressyr. De var från början lite fundersamma om de skulle få tillräckligt med startande för att det skulle bli genomförbart, men hade fått till ett riktigt imponerande startfält med över 20 ekipage i klasser från "lingondressyr" i LD:1 till MsvB:4. Verkligt kul!



Jag hoppas få se ekipagen på fler tävlingar framöver och att de peppar sina kompisar att också våga starta. Det var en hel hög som red på fina procent trots relativ orutin i tävlingssammanhang.
En eloge till ridlärare och funktionärer som verkligen såg till att tävlingen blev av!

I kväll har jag också hunnit rida Rutger. Han har känts så avspänd och fin ett tag. Även de dagar när han varit lite taggad och "på" och skuttat lite på väg till ridhuset så har jag kommit till ridning. Idag fick jag tyvärr ett rejält bakslag :-( Han var spänd och rädd för allt, tittig, reagerade på alla ljud och ville vända om. Naturligtvis råkade någon öppna porten utan att knacka mitt i allt elände. Det är verkligen inte någon bra kombination med mig på en rädd häst, jag blir så bedrövligt feg :-(

Jag framhärdade i alla fall och fick till sist avsluta passet med en ganska bra känsla i vänstergaloppen.

Tydligen hade han varit totalförskräckt för smällarna i går kväll och nästintill varit okommunicerbar vid intaget. Kanske var det detta som satt i?

Med tanke på dagens pass skulle jag gärna vilja trimma i morgon med, men det lär jag inte hinna med för det är domaruppdrag på gång igen. Denna gång i Hudiksvall.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE