Kan själv, eller ta hjälp?

I helgen var jag ute på domaruppdrag igen, denna gång på Njurunda Ryttareförening.

Jag slås av hur duktiga ponnyryttarna ofta är trots sin ringa ålder och att det finns så många fina hästar och ponnyer.



En annan reflektion är att det är så många som har problem med galopponbytena i språnget. Dömer man medelsvår B:2 som ju är den första klassen med byten är det vanligare att ekipagen inte klarar något av de två bytena än att de klarar bägge.

Det är för övrigt inte ovanligt med många missade byten i övriga medelsvåra klasser heller.

Min fundering är varför man inte tar hjälp? I de fall där det verkar ha låst sig helt för ryttare och häst kan jag tänka att man på ett tidigare stadium skulle kunnat ha lämna hästen ett par månader till någon som är duktig på byten för att hitta en väg ur problemet.

En av mina hästar hade otroligt svårt att koordinera bytena åt ena hållet. Först tänkte jag att det var nog mig det satt i, men efter att ha låtit två duktiga ryttare försöka hjälpa mig uppsuttet konstaterade vi att det inte var så enkelt. Till slut tog jag hjälp av Mattias Jansson. Jag skickade helt sonika hästen till honom i skåne. Efter tre månader hade vi hittat en väg till lösning så pass att jag kunde ta hem hästen och jobba vidare själv.




Kommentarer
Postat av: Robex Lundgren

fint

2015-05-27 @ 09:49:37
URL: http://ghgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE