Provridit

I dag har jag suttit ett antal timmar i manegen och tittat igen, men har varit tvungen att varva det med fika/värmepauser i mitt rum. Det är kallt som sjutton, regn och snöblandat om vartannat. Som tur är har jag ju utsikt över ridbanan från rummet, så jag missar inte så mycket ändå. 

Mattias har suttit på en hel hop hästar. Finast är "Fölet"😂 Ja, fem år senare kallas stackaren ännu det. En mycket snygg och rörlig fux. En svart, elegant treåring med tyskt blod var också riktigt tilltalande bland annat. 

Mia och Ebba har också trimmat under dagen. Det är verkligen lyxigt att få se så mycket bra ridning. Är extra imponerad av Mia som har sin pyttelilla baby sovande i vagnen medan hon rider. Snacka om tuff idrottskvinna!

På kvällarna kommer alltid elever, med lite blandade typer av hästar. Kul och nyttigt att se. Igår hade både Ebba och Mattias lektioner samtidigt. Idag var det Ebba och Mattias red under tiden några hästar som kom hit.

Rutger då, hur går det med honom?
I går var jag helt slut efter ridningen. Han låg på, blev stark och ville bara skovla iväg. Han vill gärna lösa allt som blir jobbigt med att bara ge sig iväg framåt. Jag klarade inte alls av att få honom att vänta och ligga kvar. Jag har ju varken Mattias teknik eller styrka. 
Det kändes verkligen inte bra. Den där känslan av att man funderar på att börja knyppla istället...
 
Idag var det mycket bättre redan från start. Han var mycket lättare i handen, mer jämn på tyglarna och jag fick med mig honom mycket bättre. Hoppas hitta läget ytterligare i morgon.

I kväll har jag också provridit en häst. Den var trevlig, vi får se vad som händer.

Hittade en gammal bild från 80-talet. Min första egna stora häst Epson (e:Emir u:Sofie-Sombrero), som ju faktiskt kommer ifrån de här trakterna, närmare bestämt Västra Hoby Stuteri.
En sån häst skulle jag gärna vilja ha igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE