Hen, han och hon

Konstaterar att jag har några få bekanta som stör sig nåt så gräsligt på ordet "hen".

Vad är det som är problemet? 
Ingen tvingar någon att använda det men det är väl bra att det finns?

Hen kan en ju tex ha användning för i en text om man inte vet om exemplet i fråga är man eller kvinna eller om man vill inkludera både män och kvinnor.


Användningen av ordet hen ökar stadigt, framförallt används det av de yngre. 
Det är bara att inse att  språk som används förändras och utvecklas. Nya ord tillkommer och andra fasas ut .

Alla  mina fina djur, hen alla tre... 😉




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE