Nivådipp

Jag är förvånad över vissa ekipage. Hur tar de sig hit till de högsta klasserna i Falsterbo? 
Jag vill verkligen inte vara elak, men om hästen knappt är på tygeln, inte vill rygga, gör skolor som är mediokra, inte piaffrerar, har bytesserier som spricker och svaga piruetter... Känns tyvärr inte som bara en dålig dag... 

Första gruppen i nationstävlingen var en rejäl nivådipp. Efter pausen blev det bättre. Jag trodde Langehagenberg skulle ge Patrik en match, men efter en jättemiss i ena piaffen där hästen stannade och slog mot skänkeln fick ekipaget se sig slagna.

I eftermiddagens U25 var det väl spännande när först Lina Anderssons Sargon flippade ur och fick utgå och sedan Anna Zibrandsen med Rentino som började så starkt fick utgå ur klassen pga att hästen blödde från ett pyttelitet sår på tungan. 

Vi hade bara dressyrbiljetter och med dessa kunde vi inte komma in på hoppläktaren så vi såg küren för unga ryttare istället för avtackningen av Scandic. Jag tycker arrangören har misslyckats med planeringen här. Många valde att se Patrik och läktarna blev glesa i küren. Till råga på allt blev det ett rackars liv vilket ledde till att en av ungdomarnas hästar blev så skrämd att ekipaget var tvunget att utgå. Det hade varit respektfullt att lägga 30 min paus på dressyrbanan under avtackningen tycker jag.

Som grädde på moset kom en kameraman in och trädde ett stort skynke över ena kameran, precis framför näsan på ett ekipage som skulle in på arenan. 

Inte arrangörens bästa dag...



En som höll nerverna i styr var Cecilia Bergåkra-Berglund som mjukt och stadigt lotsade sin fina Primavera till en tredjeplats i küren. 



Provade ny hjälm igår, en som skulle klara nya reglerna. I dag är jag ganska glad åt att jag alltid är lite trögstartad när det gäller shopping och alltid ska fundera lite på saken innan jag slår till. Idag kom Nämligen besked att övergångsreglerna kommer att gälla ett år till. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE