Betessläpp

I tisdags släppte vi hästarna på bete. 
Jag har sällan varit med om ett lugnare släpp. Rutger bestämde sig sekundsnabbt för att eftersom inget sto fanns i flocken var det nog den oerfarna skåningen som behövde beskyddas. Poppe var klok nog att bara flytta på sig och därmed var den saken ur världen.


Redan efter en dag hade de tre tightat ihop sig och gick tillsammans. 

Rutger har fått vila två dagar. Ett litet sår i ena mungipan gjorde att jag inte ville stoppa in bett i munnen. I dag fick jag i alla fall rida ett pass i manegen. Han var måttligt road av att lämna sina nyfunna vänner i beteshagen. Det gick söligare än söligast in till stallet och han som brukar stå så snällt inne ensam var ovanligt stökig att göra i ordning. Han var likadan de första dagarna förra sommaren, så jag räknar med att det snart ger sig...


Han kändes ganska bra i värmningen trots vila och stök så dagens pass blev skänkelvikningar och bågar med eftergift av innerhanden, så som de ligger i LättA:4. Avslutade med lite tempoväxlingar i galopp. Det går bra att ta tillbaka från ökning på volt och långsida men efter diagonal ökning är det svårare. 

I eftermiddag har jag roat mig med att fixa naglar inför studenten. Ja, inte på mig själv då, utan en elev. Riktigt kul! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE