Breeders på avstånd

Ibland är det mindre roligt att bo i Norrland. Jag tänker nu framförallt på avstånden. Breedersveckan pågår för fullt i Flyinge och jag kan säga att jag mer än gärna hade varit där.

I torsdags gick min uppfödning Cupcake "Eivor" i fyraåringarnas dressyrklass. Mattias Jansson red. Hon skötte sig jättebra och hamnade på plats 19 av 37 med 75%. Lite mer styrka så... sa domarna ☺

Grattis till ägare Linda Fabretto som låtit matcha henne så fint! 

Liten Eivor


Och lite större Eivor

Och stort grattis till övriga uppfödare och ryttare från Norrland med fina hästar som gick ända till final: Vikestallet, Lena Sandberg, Maria Eriksson. Bara att få se sin häst testriden av Charlotte Dujardin...! Coolt!

Lite synd är det att Cloe inte hann få fler föl ön tre. Hon förvärvade sig bra. Avkommorna är olika men bra alla tre. 

Con Amore e: Bocelli fick diplom på treårstest i Flyinge. Han var min absoluta favorit men lever tyvärr inte längre pga en olycka. Tanken var att jag skulle behålla honom för egen räkning.



Cinnober e:Dalwhinnie har tävlat MsvC i år med placering i samtliga starter. Har ett helt underbart temperament, och tål att se på med...

Sista avkomman är Cupcake e:Ampere.
Året efter tog sig inte Cloe så hon fick återgå till att bli ridhäst hos en av mina unga elever under sina sista år.

Under torsdagkvällenqqqq följde jag budgivningen på Elitfölauktionen. Det är verkligen en lyx för dem på läktaren att få se så många fina och välstammade föl på samma gång. Bara att vraka och välja för den som vill. 

Några föl inbringade sin uppfödare en rejäl slant för allt nedlagt arbete. Många gick för en relativt god lön för mödan samtidigt som köparen tar hem en riktigt fin fölunge. 
I ett par fall värkte det dock lite av medlidande i uppfödarhjärtat. Där hade jag hellre varit köpare än säljare... 

Jag tänker att det ändå kan vara en lyckad försäljning, då jag inbillar mig att de föl som säljs i detta sammanhang går till verkligt intresserade som kommer att ge de unga hästarna en god matchning framöver.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE