Umeå x2

Två veckor har rusat iväg utan att jag skrivit en rad. Det kan bero på två sker -antingen har det inte hänt nåt alls...eller så har det varit fullt upp...

Förra helgen åkte jag upp till Umeå och stall PeKa. Det var första gången jag var där och jag måste säga att anläggningen verkligen är värd ett besök. Jättefint med stall, ridhus övernattningsmöjligheter och pub. Allt mycket snyggt och genomtänkt.

På lördag eftermiddag och söndag morgon red jag träning för Stefan Jansson. Det blev två bra pass tycker jag. Första gången för en ny tränare behöver ju både tränare och ryttare få känna sig fram lite.

Vi jobbade mycket med tempoväxlingar, övergångar, form och balans. Sånt där bra grundarbete som man aldrig kan få nog av.

På söndag eftermiddag var det clinic, och det var den egentliga anledningen till att jag åkte dit. Sveland och PeKa hade ett arrangemang om helhet och hållbarhet med Sveland-ryttaren Stefan Jansson, sadelutprovare och sjukgymnast.



Arrangemanget var riktigt bra. Det skulle vara kul att få något liknande till Härnösand.

Den gångna helgen var vi åter i Umeå för tävlingar på Hippologum. 

Vi åkte redan på fredagen eftersom vi räknade med en intensiv helg då jag även skulle döma.

På lördagen startade jag MsvC:1. Rutger var jättefin på framridningen men blev tyvärr lite skrämd av ett par barn på läktaren precis innan vi skulle in. Det resulterade i lite skutt i inridningen. Han var lite vaksam i travprogrammet men det släppte mer och mer och i galoppen kändes han riktigt bra.

Vi slutade på dryga 65% och en andraplacering. Jag dömde därefter en MsvB:2 innan det var dags för Mia och Romeo att rida. De gjorde en jämn ritt och vann sin klass. 
På kvällen fick vi en härlig "segermiddag" hos Outi, som även hon red till sig en seger under dagen.

Söndag morgon blev tidig då Mia red första klassen och hade starttid strax efter kl 8. De gjorde en bra ritt, jämfört med tidigare starter i år kanske något snålt belönad. Tyvärr var de bara tre startande så hennes andraplats gav ingen rosett. 

Jag dömde därefter en MsvB:4 och en LättB innan det var dags för mig att rida. Rutger skötte sig bra och vi kom åter på placering, en till andraplats med dryga 69%. En missad galoppfattning gjorde att jag inte kom över 70-strecket vilket var helgens mål. Attans...


Nu är säsongen över för denna gång och det blir nån veckas vila med promenader och lätt jogging, sedan tar vinterträningen vid. 

Vi har verkligen haft en kanonsäsong. Inte en dressyrstart utan placering ☺ Duktiga lilla häst!!


Målet är MsvB nästa säsong. I november brukar jag och Mia sätta oss och planera nästa tävlingstermin. Förhoppningsvis kan vi åka på några gemensamma tävlingar även om hon ligger på betydligt högre nivå med Romeo än vad jag och Rutger gör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE