Har jämställdheten gått för långt?

Fick ett par  kommentar härom veckan som faktiskt gjorde mig lite fundersam hur en del tänker. 

Påstående: "Jämställdheten har gått för långt"
Mitt svar: Nej det är omöjligt. Det är antingen jämställt eller ojämställt. 

Påstående: "Jag tycker att kvinnor har det bättre än män, så vad gnäller de för?"
Mitt svar: Människors tyckande och känslor är inte att likställa med fakta, tvärtom beror känslor ofta på helt andra saker. 
Om det nu är så att du anser att kvinnor i din närhet har det bättre än männen innebär det ändå inte att samhället är jämställt. Du måste lyfta blicken och se ett större perspektiv.
Om jag tittar precis där jag går så tycks jorden platt, men jag måste ta till mig den forskning och vetenskap som bevisar annat.  


Jorden sett på lite längre håll än framför näsan...

Som jag ser det tjänar vi alla på jämställdhet. Jämställdhet betyder inte att män skall ha det sämre!

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/levnadsforhallanden/jamstalldhet/jamstalldhetsstatistik/








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE