Mina hästar

När jag får frågan hur många hästar jag har brukar svaret bli: två.
Sedan en kort paus när jag kommer på att det stämmer ju bara nästan...men två har jag hemma och rider själv.

Tänkte jag skulle passa på att presentera dem alla:


Först har vi Rutger, eller Cinnober som han heter på papperet. 
Rutger är min egen uppfödning, nio år (f-2010) pappa heter Dalwhinnie och mamma är Cloé, som jag tävlade upp till St Georges med innan hon blev mamma på heltid. Cloe var efter Uttini-Um Said xx.

Rutger har tävlat MsvC på bra och jämna resultat, en fördel är att han är precis likadan att rida borta som på träning hemma. Som 6-åring tävlade vi lite och han hade sedan ett tävlingsuppehåll som 7- och 8-åring. I år har vi gjort ett par starter i MsvC igen eftersom vi måste kvala om. I höst är planen MsvB.

Nästa häst är Lord of the Dance,  "Ludde".
Ludde har jag köpt i sommar, från Holland. Han är också 9 år e: Londontime -Likoto xx. En ganska långbent och mycket snäll kille. Vi håller ännu så länge på att lära känna varandra. Planen är att känna på några MsvC i höst och att kvala till MsvB.

Det jobbigaste med att komma till Norrland tycker Ludde är att det tom kan vara kallt på sommaren, och att här är flygfän. Stackarn har jättejobbigt med dem, utan täcke får han stora bölder och beter sig som om han har både head- och legshakingsyndrome...



Häst nummer tre i skaran är Filkes Ivanhoe. Honom äger jag tillsammans med Mia Haglund, som rider och tävlar honom. Hon ansvarar också för all skötsel ( Se mig som stolt hästägare och sponsor.)

"Ivan" är född 2012 e: Flash Dancer -Rubinstein, uppfödare Maria Jurestam.
Ivan köpte vi för ganska precis ett år sedan. Förra hösten gick han ett par Lätt B. Den här säsongen har han startat MsvC på fina poäng, tagit såväl kval till MsvB och placeringar. En finfin utveckling med andra ord.
Nu jobbar han och Mia vidare mot MsvB.


Sedan har jag del i två hoppstammade hästar som bor hos Anna Dufvenberg, som även är andra delägaren.

Ballet du Rouet, alias "Babsan" född 2010 e: Balou du Rouet -Santander.


Tanken var att Babsan skulle gå hoppning med Anna, men en gammal skada (trauma mot halskotpelaren) satte stopp för de planerna. Istället betäcktes hon och fick 2018 ett fint stoföl, High Kick D e: Heartbeat. High Kick D tilldelades pris av Lövsta Stuteri för sina fina poäng på fölvisningen. 24,2 p med 8,5 på galoppen. High Kick D ägs av Anna.


I år fick hon ett hingstföl e: Casanova Hästak. Eftertraktad stam och var såld redan innan han föddes.
I år har hon tyvärr inte tagit sig 😥

Häst nr 5, också delägd och står hos Anna, är Okata "Hilma"
5 år e: Stakkato -Libero H. Idel ädel hoppadel med andra ord. 
Hilma skall ridas och utbildas av Anna, men hade lite otur i starten med en sårskada som satte ridningen på ett oplanerat uppehåll. Hon kommer eventuellt att vara till salu så småningom.

Så två hela och tre "halvor" kan man väl säga att jag har. 😉


























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE