Ridsport för alla!

Vi som rider och håller på med hästar gör det för att vi älskar det. I övrigt har vi alla olika förutsättningar och bakgrund. Några av mina ridande vänner är förmögna, andra inte. Några satsar hårt på tävling, andra inte. Några är smala,  andra inte.

De senaste åren har jag vid flera tillfällen stött på ganska hårda ord till och om ryttare som är överviktiga. Vad tjänar vi på detta?

Jag tror uppriktigt att mina överviktiga ridande vänner redan är fullt medvetna om sin kropp. I flera fall upptar det väldigt mycket av deras tankar och funderingar, även när de är i stallet, som enligt mig borde kunna få vara en fristad från tankar kring utseende.

Jag har i alla fall nu en vän som slutat rida på grund av detta och det gör mig verkligt ledsen.
Ryttaren i fråga rider trevligt, hästarna går i god balans och då anser jag att det sliter betydligt mindre än med en lättare ryttare som väger mindre. Detta tycker jag bevisas av att hennes hästar sällan varit skadade.

Ärligt, hur mycket mer väger en 165 lång överviktig tjej, mot en 2 m lång stadig karl?

Tänker också på de ponnyryttare som växer. Förr eller senare växer många ur sin ponny, men när är man för stor ( för lång/för tung) ?

För ponnyns del anser jag att det inte är förrän inverkan påverkas negativt på grund av tyngd eller längd. 
En ponny som går obehindrat med sin ryttare har inga bekymmer.
Om du sedan inte tycker det är estetiskt 100%-igt är något annat.

Jag vill i alla fall ha en ridsport som är för alla, här ingår hur vi uttrycker oss om och till varandra. 
Hoppas ni känner detsamma.



Hälsningar från Ingrid, 
ganska lagom lång till min vikt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE