Vad är normalhull?

Åhörde en diskussion om en häst som gamla ägaren ville ta hem för att nya ägaren påstods missköta den genom att ge den för lite mat. 
( I mitt tycke är hästen normalviktig, visserligen åt det smalare hållet, från att ha varit riktigt tjock, med tydliga fettdepåer. )

Innan vi hänger på sådana diskussioner så tror jag att vi behöver tänka till lite och kanske rannsaka oss själva...

Vad är mager och vad är normalhull?
Många hästar idag är betydligt tjockare än vad de var i min ungdom. 
Veterinärerna vittnar om att vi har en hel del hälsoproblem på häst som är relaterat till att hästarna är i för gott hull.

Jag upplever att hoppryttarna generellt har sina hästar mer slimmade, medan vi dressyrryttare gärna vill att hästarna ska se "runda och fina" ut, mer som en illusion av att de är välmusklade än att de verkligen är vältränade.

Rutger - matglad och ofta i rundaste laget... 🙈






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE