Byt byt

Nu längtar jag efter att komma till start.
Som många av er vet har jag inte startat Rutger på två säsonger. Han gick ju MsvC på fina resultat som 6-åring  men sedan fick vi problem med bytena så vi avvaktade med start i MsvB. Det innebär att jag nu måste kvala igen.

Det här med att behöva "backa bandet" och börja om igen är både intressant, 
tålamodsprövande och ibland frustrerande. Men jag tänker lite så att eftersom jag har tänkt att behålla Rutger tills han blir gammal så är det ju bara att jobba på tills vi löser det. 
I allt annat är han ju så väldigt lättsam och vilken häst man än har så stöter man ju nån gång på problem.

Väldigt många människor vill gärna hjälpa till i problemsituationen. Jag har nog fått alla tänkbara tips, råd och teorier om varför det är som det är och det finns lite två olika grundinställningar:
1. Det är något fel på hästen. 
-Nej på den fronten kan jag lugna er. Han är fullt frisk.  
Dessutom gör han alla andra rörelser utom bytena, utan att bli stressad så inget indikerar på att något skulle vara på tok.

2. Det är nog inte så svårt, bara ryttaren kan...
-Hah! Som jag önskade att det "bara" är jag som rider  dåligt... Men nej, jag HAR tagit proffshjälp. Redan på tidigt stadium.

Rutger har i alka fall känts väldigt fin ett tag nu. I morse red jag ett pass för Mia. Skolorna kändes ett snäpp bättre men för första gången på ett bra tag blev han lite väl het i bytena igen. Skillnaden mot tidigare är att nu kan jag ändå lösa det.

Satte mig att fika i solen på logbryggan innan jag skulle ha träningar och inser plötsligt att klockan är sommartid... oops bråttom bråttom! 




Rutger är utsläppt utan täcke och tackade för det genom att genast rulla sig i det skräp han kunde hitta 🤪








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE