De bekväma generationerna.


Greta 16 år kämpar för klimatet.
Några äldre män startar bensinupproret.

Inte alls förvånande och ganska symptomatiskt för hur vi äldre tänker, tycker jag.

Ibland skäms jag över min generation. Vi har länge vetat att vi lever över jordens tillgångar. Ändå kör vi bara på som vanligt. 
Vi är alltför bekväma för att ändra på vår livsstil. Många beter sig till och med som om kraven på förändring är ett hot mot den egna personen.

En sak är säker, vi kan inte fortsätta som nu om vi vill att vår planet skall fortsätta existera. 

Jag är inte nån extrem som tror att vi kan sluta åka bil helt, leva på gräs och bo med stampat jordgolv.
Men helt ärligt: hur många "köplador" kan vi behöva i Birsta? 
Varför går allt ut på att shoppa, köpa och konsumera?
En evig tävlan i att ha nyrenoverat kök och badrum, även fast det gamla fungerade. 
Att ägna semestern åt att shoppa ännu mer grejer vi villhöver ( för de grundläggande behoven har vi täckt för längesedan).

Allt vi gör ska vara motordrivet. Folk klipper vanliga små villaträdgårdar med åkgräsklippare...

Fullt fungerande prylar slängs för att man vill ha nytt...

Och nejdå, jag påstår inte att jag är bättre, men har börjat fundera över om det inte är dags att chilla lite och hoppa av villhöver-karusellen.

Själv åker jag tyvärr alldeles för mycket bil. Bytte min bensinslukare mot en som drar hälften, men tyvärr diesel. Det är jättesvårt att hitta ett bättre alternativ som kan dra hästtrailern. Här tror jag på teknikens utveckling och att vi så småningom kan hitta ännu bättre alternativ än vad som finns idag.

En lösning är att släpa runt på hästen mindre, där ligger jag i alla fall rätt just nu. Har inte tävlat alls två säsonger, gjort fyra resor i år och tränar på hemmaplan.

Kläder köper jag nästan uteslutande second hand, undantaget ridkläder där de jag har slits ut innan de slängs.

Badrummet  har ännu inte renoverats, och flygresorna till Grekland som vi tidigare helst gjorde två gånger per år har lyst med sin frånvaro sedan typ 2002...

Tyvärr är jag pessimist på den här fronten. Jag tror inte vi hinner/kan vända trenden. Vi kommer att förstöra vår jord.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE