Hjälmtvång

Så har då FEI, internationella ridsportförbundet, beslutat om krav på hjälm vid internationella tävlingar från 1 januari 2021.



Många tycker, liksom jag, att det är ett bra beslut som ligger i tiden, men givetvis är också sociala medier fulla av kommentarer från folk som "går bananas" över beslutet.

De två argument för hatten som jag sett är:
1) Hatt är snyggare än hjälm.
-Här kan jag bara konstatera att vad som betraktas som snyggt varierar både med personlig smak och över tid.
Själv tycker jag att hjälm ser sportigare ut. Jag tycker dessutom att det finns många snygga hjälmar på marknaden.

2) Individens rätt att själv välja.
-med tanke på hur hårt styrd utrustningen är i tävlingssammanhang kan jag tycka det är helt o.k att besluta om en säkerhetsdetalj. Vi finner oss i en mängd detaljer redan, många av mindre betydelse för säkerheten.


Själv var jag ganska tidigt ute med hjälm i MsvA klasser. 
Detta efter en diskussion med några av mina elever, där jag inte hade argument som var bra nog för hatten...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE