Julen är stulen

Jag har alltid uppskattat julen.
För min del handlar det inte om presenter eller att fira Kristi födelse. För mig handlar det om att få en lugn helg med trevlig samvaro.

Jag tycker dock att julen börjar tappa sin charm. En stor del har kidnappats av kommersiella krafter som går ut på att vi varje år skall handla mer och mer och slå julhandelsrekord. 

Den del som blev kvar har nättrollen och Svärjevännerna lagt beslag på. Redan i november drar de igång. Än är man upprörd över lucia som inte firas "rätt", eller så är det påståenden om indragna julbelysningar, pepparkakor, julgröt eller whatever.

I år är tydligen den första stora katastrofen en plastdekoration i form av en kyrka. Tornet har ingen dekoration -panik hos internettrollen som KRÄVER ett kors.

Jag blir bara trött. Det finns massorav olika sätt att fira jul, eller att inte fira jul alls. Gör som du vill och låt andra välja sitt sätt.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE