För dig som är företagare/ om F-skatt

Jag får en hel del frågor om F-skatt eller preliminärskatt, så jag lägger igen in ett inlägg om samma ämne. Jag skrev även  om det i okt 2016. 

Om du är företagare och driver enskild firma blir resultatet = din lön.


På detta skall du betala skatt. Därför är det bra om dina preliminära skatteinbetalningar ligger ungefär i fas med hur mycket du tjänar, dvs får i resultat på firman. 


Preliminärskatt innebär alltså att du betalar in årets skatt och egenavgifter i förväg baserat på hur mycket du, eller skatteverket tror att du kommer gå plus. Preliminärskatt och F-skatt är samma sak.

 

Uppskatta ungefär hur mycket du kommer att tjäna under året, skatteverket räknar ut skatten och delar upp i 12 delar så att du betalar in en del varje månad.


Betalar du för lite i preliminärskatt jämfört med resultatet kommer du att behöva betala in mer pengar när du väl deklarerat, något som många tycker är kännbart.


Betalar du låg preliminärskatt är det alltså viktigt att du har pengar på ditt konto så att du kan betala in det när skatteverket så kräver.


Förändras förutsättningarna kan man göra en preliminär inkomstdeklaration på skatteverkets hemsida, då räknar de ut nytt belopp för preliminärskatten.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE