Hästföretagardag

I går var jag på hästföretagardag på Bergsåker.
Det är tredje året i rad (av 4 möjliga) som jag deltar. De korta föreläsningarna på varierande ämnen brukar vara intressanta. Så även i år. 



Det ämne som jag såg mest fram mot var hästtäcken ur hästvälfärdssynpunkt, men det blev också det som jag hade svårast att förhålla mig till. Tyckte det var lite för mycket "såhär gör jag" från föredragshållaren och en gnutta för lite vetenskap...

Förstår dock att en del i problemet ligger i att föredragshållaren har sin häst på en uppvisningsanläggning, något som är långt ifrån min verklighet. Kan absolut förstå att man där tvingas ha bomullstäcke på hästen på sommaren för att den skall hålla sig ren...men hästvälfärd har det, enligt min mening, ingen koppling alls till. 
Jag menar nu inte att hästar på uppvisningsanläggningar inte har det bra!! Bara att jag tror att de som får gå ute, nakna, i stora hagar tillsammans med sina hästkompisar har det ännu bättre. 
Trots att de blir smutsiga...

Rutger är väldigt tydlig med om han vill ha täcke på eller ej. På vintern när det är kallt går det bra, men blir det för varmt, då klär han av sig. Det gick åt många täcken första säsongerna innan jag lärde mig. 😂



Intressant även att se siffror på att hästnäringen står sig stark i de gröna näringarna. I synnerhet när en vet hur styvmoderligt behandlad hästbranschen blir av skatteverkets handläggare som anser att hästar är hobby.
Själv har jag med anledning av detta samtliga hästar, även uppfödningen utanför företaget.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE