Bilförsäkringselände

Ägnade förmiddagen åt att jämföra bilförsäkringar för nya Subarun.
Det var mindre roligt...


Tidigare har jag en del försäkringar i Folksam, men i det här sammanhanget fick de skämmas ordentligt. Leder förstås till att jag kommer att jämföra mina andra försäkringar vid förfallodagen.
Folksam var nämligen dyrast. 
Priset för en likvärdig försäkring varierar så mycket som mellan 4 100 - 7 100 kr.

Sedan är det betydligt dyrare att försäkra bilen när det är företaget som äger den än att försäkra en privatägd bil. Detta förklarar bolagen med att det är många olika som kör företagsägda bilar. I mitt fall, och säkert för många småföretagare, stämmer ju det inte alls. 

Nåt som faktiskt gör mig sur är att samma försäkring tecknad av en man är billigare. Jo ni läser rätt. Karlar har billigare bilförsäkring!
Detta motiverar bolagen med att kvinnor i  högre utsträckning lånar ut sin bil till tonårsbarn. Detta tycker jag är diskriminerande av den anledningen att man uppger om någon under 25 kommer att köra bilen och i båda fallen ( både med angivande av manligt och kvinnligt personnummer) har jag fyllt i att ingen under 25 kör bilen. 

Här vill jag knöla ner bilförsäkringsbolagen just nu:

I soptunnan!

Rundringningen slutade i alla fall där den började. Med Subarus försäkring. Inte allra billigast, men med bäst villkor i förhållande till priset.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE