Anstånd med skatten

Flera av mina företagskunder har hört på nyheterna att de ska kunna skjuta på att betala skatt till Skatteverket. En liten detalj som alla missat är att det är inte bara att vänta med att betala och det är inte för alla. 
Tanken är att det skall vara en hjälp för dem som verkligen hamnat i svårigheter pga Coronasmittan. 

Frågan är väl hur stor hjälpen är. Det gäller att komma ihåg att det är ett lån, med ränta... Pengarna skall betalas och om företaget inte snurrar igång bra igen står man där med skulder. Av vikt är att veta att skatteverket faktiskt kan kräva pengarna av dig som privatperson

För att få anstånd med skatten pga Coronaviruset skall man göra en ansökan och kunna visa att man har synnerliga skäl och företaget får inte ha skatteskulder sedan tidigare. 
Ansökan måste vara handlagd hos Skatteverket innan skatten ska vara betald.
Handläggningstiden är ca 2 veckor, så man måste vara ute i god tid.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE