Hur påverkas du av Coronasmittan?

Vi påverkas alla i viss grad av coronasmittan.
Personligen tillhör jag de tursamma som för närvarande drabbats i liten utsträckning.
Större delen av mitt arbete sker även i vanliga fall hemifrån, eftersom kontoret finns på gården. Två dagar i veckan jobbar jag på plats ute hos kund, en verkstad och en butik, och de håller bägge öppet ordinarie tider och har hyfsad ruljans.

Dressyrträningarna innebär ingen större risk. Vi är ju inte nära varandra fysiskt, så ingen har ännu avbokat något.

Det som ställts in är tävlingar, så där påverkas jag ju både som ryttare och domare. Innan hade jag bokningar i princip varje helg. Nu är allt fram till minst sista maj inställt.
Men det är ju mest trist, inte bekymmersamt på något allvarligare sätt. 
Annat är det för de klubbar som drabbas av inställda evenemang och uteblivna intäkter.

När det gäller mitt jobb på lite längre sikt misstänker jag att det kommer att synas att många företagare fått det kämpigt med minskad försäljning och mindre pengar i kassan. 
Jag tror att de flesta av mina kunder har tillräckligt stabila och långsiktiga verksamheter för att rida ut den här stormen, även om det här året och kanske även nästa  kommer bli tuffare än vanligt. Att vissa verksamheter har ekonomisk fördel av läget får man inte heller glömma.

Idag var jag på möte med Vendela och Näringslivsenheten i Härnösands Kommun. Skönt att se att de jobbar hårt för att hitta stödåtgärder för drabbade företagare.

Vill du veta mer om företagsakuten?
harnosand.se/foretagshjalpen

Fritiden påverkas i stort sett inte alls för min del. Jag är ju i princip bara i stallet och är ju inte precis urtypen för extrovert, social varelse... Nöjd med att vara hemma med Kenneth och katten.

Konstaterar att det är skönt att bo på en liten ort och inte i storstad...


Och på affären finns det fortfarande massor av mat att köpa, ingen livsmedelsbrist i sikte. Jag har inte hamstrat något alls utöver det vi redan hade.

Att viruset kommer att sprida sig mer är jag helt övertygad om. Folk reser fortfarande, både över världen och inom landet. 
Så snart det aviserats att ett land skall stänga gränserna passar folk på att lämna landet. Folk kommer hem från världens alla hörn och folk åker naturligtvis också hem från Sverige till andra länder. Klart att smittan följer med. 

Karantän och isolering är ett sätt att sakta ner smittan, men vi har den här och kommer att få förhålla oss till den.













Kommentarer
Postat av: m

seriöst varför är folk så himla rädd för ett virus.
Jag har inte ens tvättat händerna eller spritat händerna under pågående pandemi. jag har inte dött ännu. det är för mycket hysteri . struntar i det här viruset. vi kommer ändå dö senare i livet varför vara rädd . det är överdrivet hysteri . folk bör njuta av livet istället vara rädd för en litet virus . vem bryr sig inte jag

Svar: Hej!
Det handlar ju inte bara om dig utan att vi ska hjälpas åt att hålla nere smittspridningen, framförallt av hänsyn till personer som befinner sig i riskgrupper.
Mvh Ingrid
ingridnystrom.blogg.se

2020-05-29 @ 03:56:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE