Mitt stall

Jag fick frågan om jag inte kunde beskriva lite om mitt stall och min hästhållning, och självklart skriver jag gärna om sådant ni önskar.

Först måste jag säga att "mitt" stall ju inte alls är mitt... Gården ägs av två härliga ungdomar som av en händelse fick mig "på köpet" när de tog över föräldrahemmet.😎 De har själva inget hästintresse, men tyckte det var synd om stallet skulle stå tomt och hagarna växa igen. 
Tur för mig 😀

De stora fördelarna med det stall jag står i nu är hagarna och närheten till ridhuset. Stallet i sig är enkelt, men hästarna har det väldigt bra och jag kan tumma på min egen bekvämlighet om det innebär fördel för mina hästar.

Stallet har 4 platser. Boxarna har utgång direkt till hagarna, två åt vardera håll. Hästarna går tillsammans två och två. Att det står öppet ut till hagen innebär att hästarna själva väljer när de vill stå inne under tak och när de vill vara ute. Jag tar alltså inte in dem på nätterna.


Hagen de går i är stor och varierande. Det finns både ängsmark, ett par mindre träddungar och ett större skogsparti. På sommaren behöver jag inte ha någon särskild tillvänjning till gräs innan betet eftersom det växer ganska bra i hagen, så det blir naturligt.
Vinterhagen


Vinterhagen sommartid 

Det finns även en beteshage som bara används på sommaren.

Beteshagen

Vi har inte vatten i boxarna, men utanför stallet står ett frostfritt kar.

Mina hästar har fri tillgång på grovfoder, men jag ställer inte in en hel silagebal, utan fyller dagligen i en silagering och en låda. Detta för att ha koll på att det foder de får är bra, samt att det blir mindre spill om de får äta upp det mesta innan jag fyller på nytt. De får även lite hö i samband med skötsel och ridning. 
Hö är lättare att ta med på träning och tävling, så då är det bra att det inte behöver bli foderbyte helt. Under den varmare perioden precis innan bete och när betet är slut får de också hö, eftersom en silagebal räcker för länge för att hålla sig fräsch.

De får nästan inget kraftfoder, någon näve i krubban när jag kommer och ska rida bara. Ingen av dem behöver kraftfoder, varken för energi eller hull.

Som strö använder jag SCA Stallpellets. Det funkar bra även vintertid. När det är som kallast värmer jag dock vattnet som det skall svälla i.
Jag lägger det antingen i skottkärran och häller på vatten, eller lägger säcken i boxen, sprättar säcken längs med och häller på vatten. Sedan får det svälla innan jag tar bort säcken.
Stallet har ingen gjuten bottenplatta, något som inte är helt praktiskt om man har hästar som gräver. Rutgers box är slätt som ett salsgolv, men Ludde gräver ibland upp lite sten. Har funderat på att lägga in en gummimatta.

Sadelkammaren är liten med det nödvändigaste.  Vi har plats för hängare för sadlar och träns, ett litet fikabord, några skåp och en bänk.  Sadelkammaren saknar rinnande vatten, det tar vi utanför stallet. Behöver vi varmvatten använder vi vattenkokare.

Jag har skaffat en hängare för ridstövlarna och en handdukstork som fungerar bra för blöta benskydd, handskar, vojlockar och fleecetäcke.


Det enda som innebär lite extra trixande är när det är dags att sko. Det finns ingen stallgång eller skötselplats vilket innebär att hovslagaren inte kan sko på plats. Jag löser det så att jag hyr in mig i gäststallet på Härnösand Hästsport Arena och går dit för skoning var 6:e vecka. 
Hade jag själv byggt lösdrift skulle jag välja att göra en skötselplats som gick att hålla varm.




















Kommentarer
Postat av: Ulrika

Tack Ingrid. Smärta lösningar i sadelkammaren. Vilka härliga hagar. Skönt med nära till anläggningen.

2020-03-15 @ 12:40:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE